Annons:

Hela flygindustrin i gungning

Flygindustrins kris - den värsta i historien - fortsätter. Irakkriget och SARS-viruset har minskat efterfrågan ytterligare, speciellt drabbas flygbolagen med långlinjer. Lufthansa, som tjänade 7 miljarder förra året, har meddelat att det första kvartalet medför en "oväntat stor" förlust. Tyskarna beräknar att de förlorar 50 miljoner euro per vecka just nu.

– Lufthansas ekonomiska situation är mycket allvarligare än efter Gulfkriget 1991, säger finansdirektören Karl-Ludwig Kley i Lufthansas egen personaltidning.
British Airways har deklarerat att personalneddragningarna fortsätter. 3 000 anställda har varslats och ytterligare 10 000 ligger i farozonen senare under året.
Nederländska KLM:s nya besparingsprogram ska minska kostnaderna med ytterligare 10 procent och kapaciteten med 7 procent. KLM har infört anställningsstopp, ser över planerade investeringar och räknar med att minska personalstyrkan med ”flera tusen”.
Ännu hårdare drabbat är Turkish Airlines som förlorat 50 procent av passagerarna på grund av Irakinvasionen.
Finnair, som gjorde ett mycket bra operativt resultat 2002 (225 Mkr), har klargjort att mer än 10 procent av personalstyrkan, 1 200 personer måste bort i år. Drygt 900 miljoner ytterligare ska sparas på årsnivå, vilket innebär årliga besparingar på 1,5 miljarder kronor.
Finnair, som i mars höjde biljettpriset med 5 procent, tvingas ändå vinstvarna.
Australiska Qantas, ett av de mest lönsamma bolagen, skär ned personalstyrkan med ytterligare 4 procent på grund av SARS. Det innebär att 1000 anställda tas bort. Ytterligare 400 tjänster återbesätts ej och 300 heltidsjobb görs om till deltid.

I USA har flygbolagen stått i kö för att få federal hjälp. Ursprungskravet 9 miljarder US dollar har kongressen bantat till 3,5 miljarder dollar.
Världens största bolag, American Airlines har en längre tid varit konkurshotat. Nyligen gick kabinpersonal, piloter och tekniker med på en lönsesäkning med totalt 1,8 miljarder dollar, vilket anser rädda American, åtminstone tills vidare. KLM:s amerikanska samarbetspartner, North-west, visade en nettoförlust på 396 miljoner dollar det första kvartalet.
Trots att olyckskorparna kraxade förra året lyckades US Airways med sin rekonstruktion under kapitel 11-skyddet. Bolaget flyger nu bantat och mindre skuldtyngt. Trots minskad omsättning blev rörelseförlusten 25 procent lägre i februari.
Air Canada har begärt samma skydd både i Kanada och USA. Air Canada har en längre tid, utan framgång, försökt få fackklubbarna att gå med på nedskärningar. Ledningen vill göra sig av med 3 600 medarbetare och har minskat flygkapaciteten med 15 procent.
På börserna märks också oron. Swiss börsvärde sjänk med 10 procent sedan bolaget meddelat att tidigare order på nya flygplan ställs in. Cathay Pacific, från Hongkong, har fått sin framgångssaga bruten. Bolagets värde har fallit med 20 procent och neddragningarna närmar sig 40 prcoent på grund av SARS-epidemin.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024