Annons:

Tilton har flygbranschens svåraste jobb

United Airlines har gått back i tre år. Förlusten är 47 miljarder kronor sedan våren 2000. Drygt 83 000 anställda är oroliga för sina jobb. Kan sonen till en CIA agent rädda världens näst största flygbolag?

Glenn F. Tilton tillbringade sin barndom i Sydamerika. Hans far arbetade för Central Intelligence Agency, CIA, och Tilton funderade på att följa i hans fotspår. Men som 16-åring började den unge Glenn istället som lärling på oljebolaget Texaco. Han arbetade sig upp genom avdelningarna och gjorde sig känd som en ”people person”. Han hade alltid tid att prata med sina anställda och var mån om att informera och inspirera. Tilton blev sedermera utnämnd till VD och styrelseordförande. Efter att ha navigerat bolaget igenom sammanslagningen med Chevron fick han rollen som vice ordförande för nya ChevronTexaco.
När Tilton rekryterades till United Airlines september 2002 och moderbolaget UAL var förväntningarna högt ställda. Och det började bra. Visserligen ställdes det frågor om en person vars erfarenhet var begränsad till oljebranschen kunde hjälpa ett flygbolag, men skeptikerna överröstades av supportrarna. Både anställda och investerare såg i den 54-årige Tilton en ledare som skulle få luft under både de bildliga och bokstavliga vingarna. Tilton åkte runt bland Uniteds hubbar och lokalkontor. Han skakade hand, lyssnade på sina anställdas oro och besvarade så gott och ärligt han kunde deras frågor. Glenn F. Tilton var i de flestas ögon rätt man på rätt plats. Framtiden var om inte ljus så åtminstone på väg att lysas upp av den fackla Tilton bar när han gick i bräschen för sina anställda världen över. Han var vägvisare, ledare och kurator i en och samma person.
Sedan blev det kärvare. När bolaget inte kunde undvika att begära konkursskydd enligt kapitel 11 i den amerikanska konkurslagen, mattades applåderna av och allt fler började ställa frågor. Hur mycket av sina egna positiva ord om bolagets framtid trodde Tilton egentligen på? Han begärde 25 miljoner kronor i handen bara för att acceptera jobbet. Tiltons lön och andra ersättningar för jobbet uppgår till drygt 9,4 miljoner kronor av vilket exakt noll kronor är prestationsrelaterat.
Efter en storm av kritik har Tilton nyligen meddelat att han går ned fjorton procent i lön. Kritiken har även varit hård sedan det blev känt att San Franciscobon Tilton efter fem månader fortfarande inte hyrt en bostad i Chicago där Uniteds huvudkontor ligger. Han och hustrun Jackie fortsatte att bo på stadens exklusiva Four Seasons Hotel för mellan $6 000 och 18 000 USD i månaden, beroende vem man valde att lyssna på. Allt medan de enligt uppgift fortsatte att leta efter ett lämpligt hem. Och medan bolagets ekonomi förvärrades med ungefär $6 miljoner USD om dagen.
Viktigast för den Skandinaviska marknaden är hur Uniteds nuvarande situation kommer att påverka framtiden för SAS och resten av Star Alliance. United är i en svår situation där partnerberoende och trafikmatning kan ställas mot varandra. Med de utmaningar SAS står inför blir situationen ännu otydligare.
Tilton meddelar till Travel News via Uniteds taleskvinna Chris M. Nardella att han och United inte vill kommentera en specifik partners situation eller beslut. Men Nardella medger att UAL ser allianserna på den Europeiska marknaden som mycket viktiga för Uniteds framtid.
Bill Oliver är vice VD på marknadsundersöknings- och konsultfirman The Boyd Group/ASRC.
– Bland de möjligheter som United bör titta på är att låta andra bolag i Star Alliance ta hand om fler utrikesrutter. United är redan idag beroende av sina partners för internationell trafik och kommer troligtvis vara det för flera år framöver.
Idag åtnjuter Star Alliance ett mycket gott anseende hos amerikanska affärsresenärer. När den amerikanska tidningen Business Traveler Magazine delade ut sina årliga priser vann alliansen stort med 47 procent av rösterna. Oliver är dock rädd att det lågkostnadsbolag som United planerar att starta kan skada både dem själva och övriga allianspartners.
– Om de gör verklighet av sina planer att flytta 30% av inrikesflygningarna till det nya bolaget ökar det risken för att internationella resenärer väljer en annan allians för att slippa lågprisflyget inom USA.
Tilton är säker på att satsningen, med arbetsnamnet Starfish, är viktig för Uniteds överlevnad.
– Idag konkurrerar lågkostnadsbolagen med oss på 72 procent av våra avgångar. Vi lät verksamheter som Southwest Airlines lära oss den läxa vi borde ha lärt oss själva. Det är dags att vi gör något åt det och att vi gör det snabbt.
När Tilton pratar om Uniteds framtid använder han gärna stormarknadskedjan Wal-Mart som exempel.
– Deras fördel är att de finns överallt, även på små orter. Tack vare sin närvaro kan de introducera nya produkter, något vi också kan göra och det till många olika typer av kunder.
Men för att det skall bli verklighet måste Tilton övertyga fackföreningarna. De är negativt inställda till att etablera lågprisbolaget under Uniteds paraply. Air Line Pilots Association representerar 8 000 av Uniteds piloter och avfärdade i februari förslaget på ett lågprisbolag i ett brev till Tilton. Där skrev ALPAs ordförande Paul Whiteford att organisationen ”ifrågasätter klokheten i konceptet” och att de ”fullständigt motsätter sig ett separat flygbolag inom United”.
Organisationen värnar primärt om sina medlemmars löner, pensioner och andra förmåner de byggt upp under åren. Inga av dessa skulle kunna flyttas över till det nya bolaget för dem som väljer att acceptera jobberbjudanden därifrån.
The Association of Flight Attendants, med 24 000 medlemmar hos United, har också uttryckt missnöje med planerna på ett separat bolag inom koncernen men i mildare ordalag än ALPA. Representanter för organisationen avböjde att prata med Travel News om Tilton men hänvisade i ett telefonsamtal till ett forum på AFAs webbplats. Där ställer sig organisationen bland annat frågande till varför Tilton använder just exemplet Wal-Mart.
Stormarknadskedjan har ofta kritiserats för att åsidosätta anställdas rättigheter, övervakat fackföreningsaktiviteter och bett anställda spionera på varandra.
Tilton kommenterade nyligen motståndet och misstankarna från Uniteds anställda i Chicago Sun-Times. Hans ord lämnade inte mycket utrymme för tolkningar.
– Situationen kommer att förändras på ett eller annat sätt. Antingen genom att ni är med och skapar förändringen eller genom att marknaden förändrar den åt er.
– Vad är bäst, att förändras genom expansion eller genom att bolaget krymper?
Satsningen, med projektnamnet Starfish, blir om det förverkligas Uniteds andra. Det första försöket, Shuttle, lades ner 2001.
Även på den finansiella flanken har Tilton och United problem. Det är något Tilton erkänner på omvägar när han pratar om vilka han måste övertyga.
– Det är primärt fyra grupper: kreditorer, banker, anställda och kapitalmarknaden.
När Tilton tackade ja till att ta över spakarna på United Airlines i september 2002 gjorde han det med följande ord.
– Uniteds främsta prioritet är att vinna tillbaka våra anställdas förtroende och våra investerares och passagerares tillit.
Hittills har han inte lyckats särskilt väl med någotdera.
fakta GLEN F.TILTON
Ålder: 54
Familj: Gift med sin ungdomskärlek Jackie, två vuxna barn och ett barnbarn.
Bor: Hus i San Franciscos exklusiva Pacific Heights samt Chicago.
Karriär: Texaco, ChevronTexaco, Dynegy. VD, styrelseordförande och ”president” för UAL och United Airlines sedan september 2002.
Glenn F. Tiltons kontrakt med United löper över totalt fem år.
Här är hans tre största inkomstposter under det första året.
Årslön: 6 miljoner kronor*
Startbonus: 25,6 miljoner kronor
Pensionsförmåner:
38,4 miljoner kronor
*Ursprungligen 8,1 miljoner kronor
Tilton fick även 100 000 aktier i UAL samt option på att köpa 1,15 miljoner fler för $3.03/styck.
Källor: AFA, Forbes, MSNBC, SFC, UAL.

Kommentarer är stängda.