Annons:

Dags att döpa om till SA(r)S?

Överlever SAS? Frågan är berättigad efter rekordförlusten på nära 2 miljarder det första kvartalet. SAS-koncernens förlorade 21,1 miljoner kronor per dygn - knappt en miljon per timme.

Sarskrisen i Asien bidrog till att SAS gjorde det sämsta resultatet någonsin första kvartalet. Förlusten före skatt blev 1876 miljoner kronor (-1446), vilket var 400 miljoner sämre än vad analytikernas väntat sig.
Omsättningen minskade med 0,5 procent till 13 710 miljoner.
– Det gick sämre än väntat på grund av en tuff situation i mars och sars utbrott, säger SAS koncernchef Jörgen Lindegaard.
Trafiken till Asien, som under hösten varit ett av de få glädjeämnena inom SAS, med beläggningsgrader på över 90 procent, slogs ut av lungsjukdomen. Nu är till exempel Pekingplanen endast fyllda till en tredjedel och kapaciteten har minskats till hälften.
I princip gick alla delar av SAS-koncernen back första kvartalet. Inte ens lågprissatsningen Snowflake, med ett bokningsläge som överträffat alla förväntningar, är lönsamt i dag.
– Lågprissatsningen Snowflake ger goda intäkter på marginalen. När vi lyckats få ned kostnaderna i koncernen kan satsningen bli mycket lönsam, säger Sture Stølen.
För att möta krisen har det senaste åtgärdspaketet, plan C, utökats med ytterligare 1 miljard kronor som ska sparas i Braathens, Spanair och Widerø, förutom de 8 miljarderna i Scandinavian Airlines. Sammanlagt ska SAS tre åtgärdsprogram minska kostnaderna med 21,7 miljarder.
– Kostnadssidan är under kontroll, åtgärdsprogrammen går enligt plan eller bättre. Det är intäktssidan som är problemet, säger Sture Stølen.
Fortfarande finns en övertalighet inom SAS-koncernen på 6000 personer. 500 miljoner sparas in i och med att 922 teknikerjobb försvinner från flygbolaget när huvudbasen för det mellantunga tekniska underhållet flyttas till Arlanda.
Förändringarna i kollektivavtal ska spara 1,5 miljarder kronor.
Men förhandlingarna med de viktiga kabinfacken är i skrivande stund fortfarande inte klara.
Trots krisen menar Sture Stølen att det finansiella läget i koncernen är relativt gott.
– Vi har en soliditet på över 20 procent, en kassa på 8,5 miljarder och krediter på 8,3 miljarder. Dessutom har vi dolda reserver i form av övervärden på flygplan och fastigheter i alla bolagen, säger Stølen.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.