Annons:

Ryanairs mål:krossa flygindustrin

Ryanairs framgångssaga bara fortsätter. I juni redovisadelågprisjätten ännu ett rekordresultat mitt i flygbranschens värsta kris någonsin. Det enda hotet mot fortsatt succé verkar vara hur flygbolaget förmår hantera sin egen framgång.

Ryanair regerar i Europa. Det irländska lågkostnadsbolaget är idag det högst värderade europeiska flygbolaget. Rekordsiffrorna för bokslutsåret som slutade 31 mars 2003 borde få SAS koncernchef Jørgen Lindegaard att gråta av avund.
Vinsten efter skatt ökade 59 procent till 2,2 miljarder (239 miljoner EUR) och nettovinstmarginalen höjdes till 28 procent. Det vill säga mer än var fjärde krona som Ryanair tjänar in är ren vinst. Den genomsnittliga beläggningen ombord på flygplanen ökade från 81 till 85 procent, skyhögt över de flesta konkurrenters.
Ingen i flygbranschen eller finansvärlden skrattade överseende när kaxige vd:n Michael O´Leary vid presskonferensen i London hävdade att Ryanair inom tre år kommer att flyga 30 miljoner passagerare om året – och därmed bli det passagerarmässigt största flygbolaget i Europa på internationella destinationer före Lufthansa, British Airways och Air France.
– Målet verkar ganska lätt att uppnå när de etablerade flygbolagen sjunker bakom ofantliga förluster, konstaterade brittiska dagstidningen Independent dagen efter.
Förra året ökade antalet passagerare med 42 procent till 15,7 miljoner. I år tillkommer alla resenärer som flyger från de nya europeiska navflygplatserna Stockholm-Skavsta och Milano samt de tolv linjer som Ryanair behållit efter köpet av KLM:s lågkostnadsbolag Buzz.
Men inte ens Ryanair klarar en sådan våldsam expansionstakt utan att det sätter spår. I år varnar bolaget för att vinstmarginalen sjunker ner mot 21 procent och genomsnittsbeläggningen till 80 procent.
– Det tar tid att lära sig nya marknader och kundernas beteende. När vi startade på Skavsta undrade vi varför det aldrig gick att fylla våra plan på fredagskvällarna som vi gör i England. Det visade sig att svenska weekendresenärer ofta åker redan på torsdag kväll, berättar Ryanairs finanscontroller Ray Hernan.
Sedan 2001 har Ryanair på allvar intagit den europeiska kontinenten med baser på Bryssel-Charleroi, Frankfurt-Hahn, Milano och Stockholm-Skavsta – väl medvetet om att det lågprisbolag som är först på plats sällan riskerar att få konkurrens från någon annan lågprisaktör.
Brittiska finansanalytiker hyllar Ryanairs ledning som den mest fokuserade och disciplinerade inom flygindustrin. Bolaget har lägst kostnader av alla europeiska flygbolag. 94 procent av bokningarna sker på internet och strategin att skriva kraftigt prispressade långtidskontrakt med andraflygplatser nära storstäder har slagit väl ut.
– För några år sedan var det vi som sökte upp tänkbara flygplatser. Nu är det tvärtom, just nu förhandlar vi med 40 flygplatser och 9 tänkbara baser, säger Ray Hernan.
Inte heller EU-kommissionens granskning av Ryanairs misstänkt olagliga statliga bidrag i samband med etableringen av Charleroibasen inger oro hos den annars så hyperkänsliga finansvärlden.
”Vi förväntar oss att granskningen bekräftar Ryanairs resonemang att samma avtalsvillkor skulle garanteras för andra bolag som garanterar samma passagerarvolymer och tillväxtmönster”, skriver investmentbanken Morgan Stanley i en analys.
Inget europeiskt flygbolag kommer i närheten av
Ryanairs låga biljettpriser, men lågprisjätten är samtidigt skicklig på att ta bra betalt för allt annat. Inkomstkällor som mat ombord, bussbiljetter, biluthyrning- och hotellbokningstjänster ökade procentuellt mer än flygbiljettsförsäljningen under förra året, 51 procent, till 1 miljard kronor och utgör numera 13 procent av de totala intäkterna. Ryanair är numera biluthyrningspartnern Hertz största externa kund i Europa.
Räcker marknaden till för Ryanairs expansionsmål på 25 procent per? Frågan verkar inte bekymra bolaget nämnvärt med hänvisning till att lågprisflyget i Europa bara har 8 procents marknadsandel jämfört med USA där lågprisflyget har 20 procent.
– Potentialen för lågprisflyget är ännu större i Europa eftersom européerna reser mer, har längre semestrar och har högre medelinkomst än amerikaner, menar Ray Hernan.
Ryanair riktar sina blickar både mot Östeuropa och Spanien. Men enligt bolaget är en mindre riskfylld tillväxtväg att bättre länka ihop de redan existerande nav-flygplatserna i Europa, men givetvis utan den transferservice vid bytena som full-serviceflygbolagen erbjuder.
Det enda tänkbara hotet mot Ryanairs fortsatta succé verkar i dagsläget vara förmågan att hantera framgången inom företaget och att behålla företagskulturen intakt.
Bolaget måste gå den svåra balansgången mellan att hålla ner kostnaderna och samtidigt erbjuda godtagbar service som inte drar på sig konsumenternas missnöje, exempelvis när det gäller reklamationer.
Den hårt arbetande personalen, som inte är fackansluten, måste också hållas på gott humör. Det har dock bolaget lyckats väl med genom det smarta konceptet att ge delägarskap i bolaget. Vinster och börsuppgångar har därför gett sköna slantar i piloternas och flygvärdinnornas plånböcker.
– Men risken finns alltid att en mättnadskänsla infinner sig och att man inte är lika hungrig ut i alla led. På sikt kommer Ryanairs kostnadsnivå att höjas, medan fullservicebolagen och charterbolagen sänker sin kostnadsnivå. Prisgapet kommer att minska och konkurrensen att hårdna, säger Bo Sehlberg, ansvarig utgivare av Flygrevyn.
Men Ryanair tänker utnyttja sin starka finansiella position under det kommande året och försöka priskriga ut konkurrenter. Bolaget ska pressa genomsnittspriserna och enhetsintäkterna, yielden, med 10-15 procent, mot normala 5 procent per år, för att tvinga fram konsolidering på Europas flygmarknaden. Michael O´Leary är mer än segerviss.
– De flygbolag som hoppats att priserna inte kan bli lägre än förra sommaren har fel. De ska bli mycket lägre. Vi ska krossa flygindustrin i Europa som den ser ut i dag.
fakta RYANAIR
Omsättning 2002/03 7,6 miljarder kronor (EURO 842,5 miljoner)
Resultat efter skatt 2,2 miljarder (EUR 239.4 miljoner)
Antal passagerare 15,7 miljoner
Antal linjer: 125, inklusive nyöppnade Skavsta, Milano och tidigare Buzzlinjer

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024