Annons:

SAS hemsida skördar nya framgångar

Medan SAS Airlines totala försäljning rasar pekar siffrorna kraftigt uppåt för flygbolagets internetförsäljning. I april missades det magiska försäljningsmålet 100 miljoner kronor med bara några futtiga miljoner. I april bokade och betalade resenärer SAS-biljetter för 97 miljoner via SAS hemsida, scandinavian.net.
– Försäljningen tog riktig fart i oktober förraåret. I år har vi ökat försäljningen med 25-30 procent varje månad, säger Filip Francke, ansvarig för SAS elektroniska distributionskanaler.
SAS lämnar inte ut internetförsäljningens andel av den totala försäljningen, men uppskattningar som Travel News gjort pekar på att andelen låg på cirka 4 procent under april.
I försäljningssiffrorna ingår dock inte Travel Pass och Travel Pass Corporatekunder som bokar på nätet*. Denna grupp av affärsresenärer bokade biljetter för ytterligare 100 miljoner samma månad.
Sedan starten 1997 har SAS lagt störst kraft på att utveckla sajten för affärsresenärer. Därför var det med stor stolthet som flygbolaget tog emot Affärsresenärens pris för bästa webbsida vid TUR-mässan i våras. Utmärkelsen bygger på intervjuer med 500 affärsresenärer. Lika positiva har inte privatresenärer varit. Tidningen Internetworld betygsatte nyligen sajten och utsåg den till Sveriges sämsta resesajt.
– För första- och andragångsbesökare har sajten inte varit tillräckligt enkel. Den har ett överflöd av information. Privatresemarknaden är extremt prisdriven och det har varit svårt för kunder som velat hitta våra lägsta priser, säger Filip Francke.
Efter sommaren presenteras därför för privatresenärer en förenklad och mer lättöverskådlig bokningsdialog, som innehåller en prislista över SAS lägsta priser.
Det ökade fokuset på privatresenärer är en naturlig följd av SAS nya distributionsstrategi, som syftar till att flytta över en större del av privatreseförsäljningen till nätet. Serviceavgiften vid internetbokning är 100 kronor, avsevärt lägre än om biljetten bokas via SAS callcenter.
– Men framför allt ser vi en mognad i marknaden. Många aktörer i resebranschen, exempelvis Ryanair, satsar på internetbokning och det hjälper oss i vår migration av kunder från telefon- till internetbokning, säger Francke.
Målet för SAS är en total on line-penetration på 25 procent 2005 och utvecklingen går ”enligt plan”. Här inkluderas även resebyråernas internetförsäljning av SAS.
– Vi vill hjälpa agenterna att driva sin försäljning on line, bland annat genom att erbjuda on line-specifika kampanjpriser. Vi diskuterar också med flera agenter om att de ska kunna erbjuda sina internetkunder SAS web-checkin.
Ur stålbadet SAS Airlines går igenom vill vd Sören Belin skapa ett flygbolag vars övergripande mål är Den Enkla Resan, ett automatiserat resande där resenärer bokar och checkar in via webben och reser biljettlöst. Där spelar scandinavian.net en nyckelroll, eftersom andelen on line-kunder som reser på e-ticket är högre än andelen telefonkunder.
– Har du bokat on line är steget inte långt till att resa på e-ticket och checka in på nätet, säger Filip Francke.
KATARINA ERIKSSON
* Travel Pass Corporate företagsfaktureras efter det att resan genomförts. Travel Pass är ett elektroniskt klippkort inom en zon eller
specifik linje som betalas i förskott.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024