Annons:

Finnair ger sig in i lågkostnadskriget

Finnair köper överraskande det svenska flygbolaget Nordic Airlink. Därmed ger sig även Finnair in i den allt hetare lågkostnadsmarknaden i Skandinavien.

– Nordic Airlink ska utvecklas till det ledande lågprisbolaget på våra hemmamarknad Norden, säger Finnairs vice vd Henrik Arle och konkurrerar därmed direkt med Ryanair, Sterlling och Snowflake.
Finnair köper 85 procent av aktierna och tar över kontrollen i bolaget. I fortsättningen drivs Nordic Airlinks flygningar som en affärsenhet under Finnairs eget reguljärflyg.
Nordic Airlink opererar en flotta av sex MD-80, samma flygplanstyp som Finnair bland annat använder. Den mest kända rutten är reguljärlinjen mellan Luleå och Arlanda.
Finnair säger att bolaget vill bearbeta ett flertal skandinaviska rutter med stor passagerarpotential men som hittills kännetecknats av trafik- och prismonopol.
– Vi vill möta prismedvetna resenärers behov av att resa billigt och effektivt. Den här satsningen kommer att få en stark ställning på den växande skandinaviska lågprismarknaden, säger Henrik Arle i ett pressmeddelande.
Nordic Airlinks grundare och vd Gunnar Ohlsson är nöjd:
– Det här är goda nyheter. Finnair har förmågan att utveckla och föra Nordic Airlink vidare i en god riktning.
En ny VD kommer att utses av Finnair inom kort. Gunnar Ohlsson kommer att vara kvar som Accountable Manager och Finnair kommer inom kort att utse en ny vd för Nordic Airlink.
Redan den 15 september sker förändringar. Då tredubblar Nordic Airlink antalet flygningar mellan Luleå och Arlanda. Ytterligare destinationer kommer att presenteras under hösten.
Biljettförsäljning sker på egen internetsajt, och via Amadeus globala distributionssystem. Bolaget räknar med 200 000 resenärer och bedöms då omsätta cirka 240 miljoner kronor i år. Ännu har konkurrensmyndigheterna inte gett klartecken till affären.

Kommentarer är stängda.