Annons:

”Företag ansvariga för säkerheten”

- Säkerhetsfrågor och krishantering kan inte överlåtas till andra. Det är företagens travel managers, transportörerna eller resebyråerna som måste identifiera dem och ta hand om problemet.

Det sa krishanteringsexperten Peter Jonsson, före detta Säpo och numera konsult åt FBI, på ett säkerhetsseminarium arrangerat av BTI Nordic, Radisson SAS och SAS.
Säkerhetsfrågorna har ökat i aktualitet efter 11 september och är brännande heta efter Irakkrig och pågående sarsepidemi.
– Företagskundernas säkerhetschefer och personalchefer involveras allt mer i dessa problem. Vi har själva ett kristeam i varje nordiskt land, säger BTI:s marknadsdirektör Ingemar Åkesson.
Brigitte Ringdahl, direktör för travel management på Ericsson, bekräftar behovet av professionella förberedelser.
– Vår personal som reser eller arbetar utomlands frågar betydligt oftare kring säkerhet. Vi har sedan många år ett ”Crisis Managementteam” som arbetar med frågorna och vår informationsavdelning uppdaterar hela tiden vår hemsida med fakta och rekommendationer om säkerhetsproblem, exempelvis vad som gäller sars just nu, säger Brigitte Ringdahl till Travel News.
SAS informationschef Bertil Ternert anser att de viktigaste slutsatserna från Linateolyckan 2001 är att koordinera all information internt innan något släpps ut till medierna.
– Vi hade ett trettiotal talesmän i en rad länder kring den svåra olyckan, men alla sa samma sak. Det är de första minuterna som är närmast avgörande. Går fel information ut kan det förfölja det drabbade företaget i flera veckor, säger Bertil Ternert.
Radisson SAS jobbar långsiktigt med krisförberedelser. Säkerhetschefen Kjell Albinsson förberedde exempelvis de två Göteborgshotellen i två år inför EU-toppmötet i Göteborg.
– Hade vi inte gjort det hade Park Avenue förmodligen blivit helt sönderslaget vid kravallerna, säger han och avslöjar att kedjans samtliga hotell i Mellanöstern övade krishantering i flera månader före USA:s attack mot Irak.
Krisexperten Peter Jonsson är besviken på UD:s tydliga klargörande att departementet inte tar ansvar för svenskar utomlands.
– Därför måste varje företag själv se till att identifiera tänkbara problem. De kan inte överlåtas till någon annan, exempelvis de enskilda familjer som drabbas vid en olycka eller terrorattack.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.