Annons:

Ryanair måste sluta med missvisande annonser

Ryanair måste sluta med missvisande prisjämförelser med andra flygbolag. Lågprisbolaget måste även inkludera sina obligatoriska försäkringspremier i sina annonspriser.

Det har Marknadsdomstolen beslutat och hotar Ryanair med två viten på totalt 800 000 kronor om inte bolaget ändrar sin marknadsföring.
Ryanair har dock redan med priset för försäkringspremier in sina annonserade priser, så där blir knappast ett vite aktuellt, rapporterar TT.
Det är Konsumentombudsmannen KO som drivit Ryanairs annonser till Marknadsdomstolen. I de kritiserade annonserna har Ryanair jämfört sina egna kampanjpriser mot andra bolags dyraste biljetter. De jämförda flygbolagens lågprisbiljetter har inte angetts i annonserna.
Däremot underkänner Marknadsdomstolen samtliga andra anklagelsepunkter mot Ryanair som KO drivit till domstolen.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024