Annons:

Bättre start än väntat för Nordic Airlink

Bättre start än väntat men långt ifrån lönsamt.Det är en kort sammanfattning för Nordic Airlinks lågkostnadsutmaning mot SAS.

– De tidiga kvälls- och söndagsavgångarna har i princip varit fullbokade, medan turerna mitt på dagen varit betydligt svagare, säger krister Aarnio, Finnairs före detta försäljningschef som nu är utvecklings-chef i dotterbolaget Nordic Airlink.
Sedan i mitten av oktober flyger Nordic Airlink 84 gånger i veckan mellan Arlanda och Gardermoen, och sedan den 24 november 76 gånger i veckan mellan Arlanda och Kastrup. Dessutom flygs dagligen tre turer till Luleå.
Krister Aarnio säger att uppskattningsvis 90 procent av passagerarna är affärsresenärer.
– Hittills är det mest små och medelstora företag som börjat flyga med oss, men vi får alltfler intresseförfrågningar från travel managers på storföretag, säger han.
Att Finnair äger 85 procent i bolaget ger Nordic Airlink trovärdighet.
– Vi gick in i det här med långsiktiga ambitioner. Det är en strategisk satsning och tillväxtfråga. Finnair har tidigare haft olika, mer eller mindre framgångsrika, strategier i Sverige. Lågkostnadsflyget har flyttat fram positionerna och vi är säkra på att det här är det rätta sättet att gå till väga på en främmande marknad, säger Krister Aarnio.
Vid utgången av 2004 hoppas Finnair att Nordic Airlink uppnår break even.
– Vi har inledningsvis medvetet satsat på mycket billiga priser för att ta oss in på marknaden. Framöver måste det till betydligt fler passagerare och bättre yield för att nå lönsamhet.
Hur mycket Nordic Airlinksatsningen beräknas kosta Finnair till dess vill Krister Aarnio inte säga. Men han säger att det är betydligt mindre än 100 miljoner.
– Vi har vuxit snabbt, men i vår räknar vi med fler destinationer på de stora rutterna inom Nordeuropa. Allt inom två timmars flygtid är intressant. Även nya inrikeslinjer i Sverige.
Krister Aarnio tror att det finns plats både för SAS och Nordic Airlink. Men han är upprörd över SAS annonskampanj om 20 procents prissänkning eftersom han bedömer att den bara rör de dyraste biljetterna
.
– Den är vilseledande och borde granskas av konsumentverket. Annonser ska ange pris och inte rabatter.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024