Annons:

Nytt lågkostnadsförsök i Göteborg

FlyMe ska inte bli ett nytt Goodjet.Det påstår huvudägaren Arrays vd Stefan Winström och FlyMe-vd:n Fredrik Skanselid.

– Vi är mer fokuserade och kommer att ha väsentligt lägre kostnader än Goodjet.
Göteborgsbaserade FlyMe, som leds av den förre piloten Fredrik Skanselid som investerade en miljon i Goodjet, planerar att flyga sex returer om dagen Arlanda-Landvetter och Arlanda-Sturup från och med i vår. Hittills har den förre Goodjetägaren Cafer Ok lagt in drygt 7 miljoner kronor i det nya bolaget. Dessutom har han garanterat en okänd summa i den riktade emissionen som påstås ska ge FlyMe drygt 50 miljoner.
– Den riktade emissionen är redan garanterad av ett antal intressenter. Bland annat banken Kaupthing som sköter prospektet. Det innebär att pengarna kommer in även om Arrays aktieägare inte tecknar sig i emissionen, hävdar Stefan Winström.
Vad är det som säger att det nya lågkostnadsbolaget kommer att lyckas bättre än Goodjet?
– Vår kassaflödesanalys är bättre och våra overheadkostnader betydligt lägre. Vi koncentrerar oss på två stora inrikeslinjer som måste attrahera affärsresenärerna. Vår budget är beräknad på låga passagerarsiffror de två första åren och vi uppnår break even redan under 50 procents kabinfaktor, säger Fredrik Skanselid.
Goodjet stöp på en för liten kassa, räcker verkligen 60 miljoner?
– Ja, dessutom planerar vi ytterligare en emission under 2004, där vi hoppas få in 50-70 miljoner, säger Fredrik Skanselid.
Tidigare i höstas sa Cafer Ok till Travel News att han fortfarande tror på ett svenskt lågkostnadsbolag. Hans bedömning är att Goodjet gjorde flera onödiga misstag.
– Vi hade inget eget flygtillstånd, AOC, och satt därför i knäet på flygbolaget som i princip tog 70 procent av våra intäkter. Vi expanderade för snabbt och hade för stora flygmaskiner.
I december tar Luftfartsverket ställning till FlyMe:s begäran om flygtillstånd och slots i peaktid på de tre flygplatserna. Dessutom kommer FlyMe att ansöka om eget Air Operation Certificat.
– Vi har redan klart avtal med ett av världens största leasingbolag. I första skedet leasar vi tre Boeing 737 (142-148 pax) och sex veckor senare ytterligare en. Vi står själva för piloter och kabinpersonal, rekryteringen är i full gång, säger Fredrik Skanselid.
FlyMe kommer att ha tre olika prisklasser, 495, 795 och 995 kronor för fullt ombokningsbara enkelbiljetter.
– Vi erbjuder inte resebyråerna provision, men egna inkörningskanaler i vårt bokningssystem och frihet att lägga på egna avgifter. Större företagskunder kommer att få egna resekonton hos oss, säger Fredrik Skanselid.
Flygexperter Travel News talat med tror att FlyMe får det svårt.
– På grund av Goodjets konkurs kan FlyMe få svårt att locka folk att förköpa biljetter, något som krävs för att få nödvändig cashflow, säger en marknadschef för ett svenskt flygbolag.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024