Annons:

SAS lär av fabriksproduktion

SAS har de senaste åren präglats av höga löner och låg produktivitet. Det medger koncernchefen Jörgen Lindegaard. I Travel News intervju avslöjar han också att samarbetet med Apollo i Danmark är starten på en nysatsning på chartermarknaden.

– Flygtransporter är som all annan produktion. Problemet är att SAS inte tänkt i termer av produktionsverksamhet tidigare. Den skandinaviska industrisektorn har förlorat många företag de senaste åren. De som klarat sig har gjort det för att de arbetar smartare eller har bättre produkter. SAS måste bli bättre på att utnyttja resurserna, säger Jörgen Lindegaard.
I början av 1990-talet sålde SAS dåvarande SAS Leisure Group till det som sedermera blev SLG och idag MyTravel. Nu är alltså SAS tillbaka på chartermarknaden på allvar. Nyligen skrevs ett avtal om att sälja 105 000 flygstolar till Apollo, huvuddelen från Danmark. Formellt är det SAS lågkostnadsbolag Snowflake som ska stå för transporterna, men Scandinavian Airlines kommer också att bidra med flygplan, via SAS Charter, till chartermålen.
– Det här är bara starten. Vår ambition är att även växa i privat- och semesterresemarknaderna. Snowflake ska vara det viktigaste medlet. Vi kan snabbt öppna nya rutter när vi har en chartervolym säkrad, och sedan kan vi fylla på med våra egna passagerare. Det är genomförbart för oss nu när vi fått en lägre kostnadsnivå inom koncernen samtidigt som skillnaderna mellan charter- och reguljärflyg minskar.
SAS visade vinst för tredje kvartalet i år och Lindegaard håller fast vid den utstakade kursen. De kraftiga kostnadsnedskärningarna, ”Turn around”, ska ge full effekt 2005. Han är nöjd med att bolaget hittills lyckats skära kostnader i samma takt som genomsnittsintäkten fallit.
– Det innebär att SAS blir vinstgivande igen så fort yielden slutar falla.
Mellan alla negativa rapporter börjar koncernen även visa en del offensiva takter. Satsningen på Snowflake, det 49-procentiga köpet av Estonian Air och avtalet med Kuoni/Apollo är sådana.
Uppdelningen av Scandinavian Air-
lines i fyra olika baser (tre nationella och en internationell) innebär att centralstyrningen minskar.
– Marknadsmässiga stordriftsfördelar existerar inte i lokala marknader, det var förr i tiden man kunde ta extra betalt för ett välkänt varumärke. Idag måste vi vara konkurrensdugliga på produkt och pris på varje enskild marknad, säger Jörgen Lindegaard.
Hans roll blir mindre operativ och mer strategisk i den nya organisationen.
– Jag ska i högre grad bestämma kraven för varje affärsenhet och säkerställa de nödvändiga medlen.
SAS sänkte priset på de skandinaviska biljetterna med 20 procent i november .
– Redan ligger en del priser lägre än produktionskostnaden och kan därför inte pressas ytterligare. Men vi tror att våra dyraste biljetter kommer att sjunka i takt med att vi blir effektivare och duktigare.
Är den hårdnande konkurrensen på Oslolinjen hotfull?
– De flesta reser inte bara mellan Oslo och Stockholm. Många ska vidare och då behövs ett nätverksbolag som Scandinavian. Men om marknaden mellan de båda städerna är tillräcklig stor så har vi flera möjligheter. Att använda Snowflake är en, en annan att skapa en nedgraderad produkt från SAS.

STEIN ARILD IGLEBÆK

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024