Annons:

Trög start för elektronisk voucher

Genombrottet för den elektroniska vouchern dröjer. Trots positiva erfarenheter vid vårens första test har inget riktiga pilotprojekt, där önskemålet är att alla Scandics svenska hotell deltar, kommit igång än.

– En erfarenhet jag gjort är att elektroniska affärer är mycket svårare att få till stånd än traditionella affärer, säger Staffan Brödjegård, som tillsammans med Anders Lingmerth skapat den elektroniska plattformen Nordic Travel Clearing, som möjliggör effektiv hantering av e-vouchers i stället för den kostsamma hanteringen av pappersvouchers.
Under en månad i februari/mars testades systemet på Vägverkets affärsresenärer på Scandic i Borlänge., – Ett enkelt och bra betalningssätt, eftersom vi haft svårt att få vår personal att använda betalkort. Det är synd att projektet stannat upp, säger Anders Nilsson, travel manager på Vägverket.
Intresset är lika stort från Vägverkets resebyrå BTI , som har tre storkunder som vill ingå i piloten. Även Nyman & Schultz vill testa e-vouchersystemet med en storkund.
– Genom den förenklade processen slipper vi fakturahantering. Vi kommer att kunna ta ut en betydligt lägre serviceavgift, upp till 40-50 procent, för dessa hotellbokningar. Det blir lika enkelt som vanliga hotellbekräftelser, säger Mattias Andersson, ansvarig för driftsutveckling på BTI Nordic.
Flera aktörer menar att bollen ligger hos Scandic.
– Vår inställning är att vi ska och bör vara med i den här typen av utvecklingsprojekt, men något sådant har inte presenterats. Det avgörande är att det finns ett stort krav och stora fördelar för våra kunder, säger Pär Lindfors, ansvarig för Key Accountavdelningen på Scandic.
Scandic delar resebyråns uppfattning att det i dag finns ett kundtryck.
– Vi och BTI har flera gemensamma kunder som är intresserade. Systembolaget har exempelvis gått ut med ett starkt önskemål att resebyrån och hotellen ska kunna hantera e-vouchers.
Vad beror då förseningen på?
– Jag tycker inte vi har bromsat e-voucherprojektet, vi är bara en av flera parter som måste samarbeta.
Han förklarar dock att om Scandics 70 svenska hotell ska ingå i pilotprojektet innebär det omläggning av rutiner för medarbetare i receptionen, vilket måste säkerställas.
– Vi måste också vara överens om vilka parter som ska deltaga i projektet och det affärsmässiga relationer sinsemellan. Men det borde inte vara något problem att klarlägga.
NTC, BTI och Scandic hoppas att e-voucherprojektet blir verklighet på andra sidan nyår.
– Processen leder till besparingar för alla. Men alla inblandade i processkedjan måste ha resurser och fokus samtidigt för att det hela ska komma till stånd. Det räcker med att en part inte har det för att kedjan ska spricka och samtliga går miste om de besparingar som skulle kunna uppnås, konstaterar Staffan Brödjegård på NTC.
KATARINA ERIKSSON
fakta E-VOUCHER

* I vårens test deltog Vägverket, Diners TAC, BTI Nordic, Scandic och NTC.
* 30 procent av hotellboende i Sverige redovisas på pappersvouchers. Adminstrativa kostnader vid voucherhantering kan uppgå till 700-800 kronor.
* E-vouchern skickas via den elektroniska plattformen till hotellet. Resenären använder ett virtuellt ”kreditkort” vid in- och utcheckning.
Hotellen slipper fakturera resebyrån och debiterar kortföretaget/resekontot direkt. Hotellet får betalt efter 3 dagar och tjänar minst en månads cashflow.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024