Annons:

Lufthansa inför nollprovision i Tyskland

Lufthansa följer i allianspartnern SAS spår och slopar provisioner på sin tyska hemmamarknad från 1 september 2004.

Beskedet har chockat de tyska resebyråerna, som står för 92 procent av Lufthansas försäljning och nu tvingas intäktsfinansiera sin verksamhet med avgifter direkt från kunderna.
Lufthansa betalar i dagsläget 5 procents provision för inrikesresor och 7 procent för utrikesresor och har ännu inte gett besked om flygbolaget tänker sänka priserna med motsvarande belopp när nollprovisionen införs. Enligt den tyska branschtidningen FVW beräknas de slopade provisioner att spara mellan 100 – 175 miljoner euro åt Lufthansa.
Lufthansa misslyckades med att införa en s k flat fee för två år sedan och beskedet om nollprovisionen kom mycket oväntat, eftersom beslutet inte föregåtts av förhandlingar.
KATARINA ERIKSSON

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024