Annons:

Bo-som-hemma-hotell ska stoppa hotelldöden

Senaste hotelltrenden är att bo som hemma. Göteborgshotellet Odin Residence erbjuder gästerna övernattning i tekniskt utvecklade lägenheter. Priset ska vara lägre än för traditionella affärsresehotell.

Med omkring 500 möblerade lägenheter i Stockholm, Göteborg och Helsingborg har Företagsbostäder lanserat och etablerat ett nytt logitänkande. Hotel Odin, som ägs av Företagsbostäder, har utvecklat erfarenheten av att hyra ut möblerade lägenheter till affärsresenärer. Hotellet satsar på interaktiva kommunikationssystem för att förstärka kundupplevelsen.
– Hotelldöden är välkänt och många vantrivs med att bo på vanliga hotell. Vi erbjuder övernattning i bekvämt inredda lägenheter, säger Företagsbostäders VD Niclas Hammarstrand som kallar dem för ”svit-hotell”.
– I ett traditionellt hotell är sängen det centrala, hos oss är soffgruppen och köket i fokus. Rummen är välmöblerade med modern design. Trivselfaktorn är viktig, liksom utrustningsnivån. Vårt mål var att utveckla ett nytt koncept på en ny marknad.
Han har i flera år samarbetat med hotelleverantören Hoist när det gäller att inreda Företagsbostäders 500 lägenheter.
– Det var naturligt att utnyttja deras kunskap när vi projekterade Odin. Det innebär ett totalkoncept som omfattar det mesta ett hotell behöver, från tvål och schampo till kylskåp och sängar.
När det gäller teknik och kommunikationssystem levererades ett nytt TV-system och säkerhetsskåp till varje enhet. Hoist står även för bokningssystemet HotSoft. Dessutom installerades trådlöst Internet, Laptop Access, i hela hotellet så att gästen får tillgång till Internet i samtliga utrymmen med egen bärbar dator.
Odin påstår sig vara det tekniskt mest avancerade hotellet i Göteborg:
– TV-systemet är interaktivt med en rad inbyggda tjänster. Från TV:n kan gästen beställa exempelvis en pizza från en närliggande pizzeria och få den levererad direkt till rummet, säger Niclas Hammarstrand.
Lika nöjd är Joacim Möller, marknadsansvarig på Hoist
– Det var en utmaning för oss att leverera och installera de avancerade kommunikationslösningarna, och jag är säker på att gästerna kommer att sätta värde på alla de möjligheter som är inbyggda i systemlösningen, säger han.
Niclas Hammarstrand är säker på att satsningen kommer att generera ökade intäkter.
– Produktionssystem, där gästen kommunicerar interaktivt, ger oss möjlighet att slimma organisationen vilket leder till ökade intäkter, utan att trivseln minskar för gästen, tvärtom. Om konceptet blir en fullträff vill vi öppna ytterligare en anläggning här i Göteborg, och varför inte en i Stockholm också, säger Niclas Hammarstrand.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024