Annons:

SAS i konkurrensstrid med Skyways

Scandinavian Airlines öppnar den 28 mars direktlinjer från Stockholm till Dublin och Edinburgh. Ny interkontlinje blir Köpenhamn-Shanghai.

Samtidigt återupptar flygbolaget inrikestrafiken med sex dagliga Skellefteå-
turer och startar därmed krig med Skyways, där SAS har 25-procentiga ägarintressen. Skyways övertog trafiken när Scandinavian lade ner flera inrikeslinjer senhösten 2002 och har varit den enda aktören på Skellefteå sedan dess. Skyways flyger även Stockholm – Dublin.
-Mitt ansvar är att Scandinavians bästa. Vi sköter våra affärer, Skyways sina, säger Hans Enelius, resultatansvarig för Scandinavian Airlines Sverige.
SAS har därför sagt upp codeshare-avtalet med Skyways på linjerna Dublin och Skellefteå. Tack vare sju nya linjer ökade Skyways passagerarsiffror med 21 procent under 2003 till drygt 1,3 miljoner. Bolagets vd Jan Palmér tänker inte ge upp mot SAS utan strid.
– Skellefteå har gått bättre än budgeterat med en kabinfaktor på 58 procent. SAS inhopp innebär en överkapacitet på 100 procent. Vi drar ned till tre turer men behåller jettrafik på attraktiva tider. Vi har fått bra respons från resenärerna och tror att vi kan matcha SAS. De får svårt att nå lönsamhet med sina större maskiner. När det gäller Dublin har vi inte bestämt oss ännu, säger Jan Palmér.
Scandinavians sänkta kostnader, genom SAS sparprogram, som skapar möjlighet att öppna nya direktlinjer från Stockholm. Genom att flygplan och piloter nu är stationerade i Sverige blir kostnadsbasen för Scandinavians Sverigetrafik och direktlinjer allt billigare.
– Det är trevligt att åter kunna presentera nya destinationer i vårt program. Målsättningen är att utveckla som många internationella nonstoplinjer som möjligt, säger Hans Enelius.
– Skellefteå, där Skyways nått upp till 209 000 årspassagerare, stod först på vår lista, men övriga inrikeslinjer vi lagt ned är också intressanta, säger Hans Enelius och öppnar därmed för en återkomst på bland annat Kristianstad, där Skyways också gick in efter SAS utträde hösten 2002.
– SAS kan aldrig få lönsamhet på Kristianstad, där är jag inte orolig för konkurrens, säger Skyways Jan Palmér.
Hans Enelius räknar med att Edinburgh och Dublin i första hand kommer att locka privatresenärer.
– Affärsresandet ligger troligtvis kring 10 procent på de linjerna, säger han.
SAS-ägda Snowflake flyger redan till Dublin, men Hans Enelius tycker att det är naturligt att även Scandinavian går in där.
– Snowflake flyger bara två gånger i veckan. Det är inget alternativ för affärsresenärer.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024