Annons:

FlyMe startar i motvind

Har FlyMe tillräcklig uthållighet?Det är den stora fråga som flygbransch och resebyråer ställer sig.

När du läser den här artikeln ska det nya Göteborgsbaserade lågkostnadsflygbolaget FlyMe har genomförts sina första flygningar.
Det innebär två morgonavgånger från Malmö och Göteborg till Stockholm och en tillbaka i vardera riktning. Dessutom en tur och retur mellan Stockholm-Helsingfors.
FlyMe har fått en start i motvind. Nordic Airlink gick redan i januari in på linjen Stockholm-Göteborg för att försvåra FlyMes möjligheter till marknadsandelar. Dessutom har lågkostnadssatsningen Goodjets konkurs skapat skepticism mot svenska lågprisbolag utan kapitalstarka finansiärer i bakgrunden.
I FlyMe-fallet finns flera ledande personer som även var aktiva i Goodjet: Goodjets styrelseordförande Cafer Ok är nu en av huvudägarna i FlyMe. FlyMes vd Fredrik Skanselid och vice vd Anders Rabbe var också inblandade i finansieringen av Goodjet.
Fredrik Skanselid lånade ut 1 miljon kronor som försvann i konkursen. Anders Rabbe hade genom sitt bolag Akkumula Finance ansvaret för Goodjets nyemissionsförsök om 170 miljoner kronor, något som misslyckades sommaren 2002.
FlyMe startade sin biljettförsäljning via nätet i början av februari med fyra fasta pris-klasser: 195, 495, 795 och 995 kronor för ombokningsbara enkelresor. En diskussion om FlyMes bokningskrav fördes på Flygtorgets hemsida i mitten av februari, sedan Flygtorget hävdat att bokningssystemet krävde returbiljetter.
Något som Anders Rabbe tillbakavisade: ”Alla fyra billjettpriser finns alltid på samtliga flygningar både som enkel och som tur- och returbiljett.”
Enligt vd Fredrik Skanselid har hittills all planering följt FlyMe:s planer.
Bolaget har existerat i ett år före den första flygningen. Nyemissionen fulltecknades och totalt har vi ett startkapital på 75 miljoner kronor att röra oss med under det första året.
En stor del av pengarna har låsts i ett 3-årigt garantiavtal med leasingbolaget Ansett Worldwide och i garantiavgifter till bränslebolag.
I april eller maj levereras vårt fjärde Boeing 737-300-plan och då utökar vi antalet turer, säger Fredrik Skanselid.
Goodjet stupade bland annat på att det svenska resebyråledet tvivlade på bolagets uthållighet. Något som FlyMe säger sig dragit lärdom av.
Vi har varit ute på en roadshow där vi erbjuder både företag och resebyråer ramavtal.
Fredrik Skanselid hävdar att FlyMe har bättre uthållighet än Goodjet.
Vi räknar med en låg kabinfaktor inledningsvis. De två första åren kommer vi nog inte över 55 procent.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024