Annons:

SAS säljer Travellink

SAS har sålt sin majoritetspost i nätresebyrån Travellink till GDS-bolaget Amadeus. Nätresebyråäventyret blev aldrig någon lönsam finansiell investering och när den av förluster plågade flygbolagskoncernen fokuserar på sin kärnverksamhet finns ingen plats för Travellink.

Hösten år 2000 lanserades planerna på internetresebyrån, som senare fick namnet Travellink, med buller och bång på en presskonferens med dåvarande marknadsdirektör Erik Strand.
– Om två år ska vi vara den största e-handeln i Norden, hävdade han då.
3,5 år senare väljer SAS att sälja sitt 60-procentiga aktieinnehav till minoritetsägaren Amadeus, som nu äger 85 procent av Travelink.
– Travellink utvecklas mycket bra, men vi var inte beredda att skjuta till ytterligare kapital fram till 2006. Dessutom har SAS beslutat satsa på kärnverksamheten, flygbolagen, och då är vi ingen bra huvudägare till Travellink, säger John Dueholm, Travellinks styrelseordförande och ledamot i SAS koncernledning.
Varken Amadeus eller SAS gick ut med pressreleaser om affären, vilket skulle kunna tolkas som att SAS önskade lämnade det investeringsmässigt misslyckade projektet i all tysthet.
– Nej, det stämmer inte. Affären hade ingen kursdrivande påverkan. Därför valde vi att endast informera Travellinks kunder och samarbetspartner, säger Dueholm.
Om inte Amadeus velat köpa Travellink hade ni lagt ner verksamheten?
– Nej, vi hade andra intressenter som var villiga att köpa. Men självklart vände vi oss först till de övriga aktieägarna. Amadeus är en stark ägare med ingående kunskap om on-lineresor.
Dueholm menar att SAS haft stor nytta av ägarskapet i Travellink, som gett dem full information om marknadssituationen på on line-marknaden, både inom privat- och affärsresandet. Kunskaper som använts vid utvecklingen av SAS egen on line-distribution.
– Det har varit spännande och kul att följa Travellink och personligen känns det lite jobbigt att lämna bolaget när tillväxten är så otroligt snabb.
Ägarbytet innebär ingen driftsförändring för Travellink.
– Det känns tryggt med en ny stark majoritetsägare, säger Peter Carlsson, vd för Travellink.
Travellinks försäljning under 2003 uppgick till 190 miljoner jämfört med 48 miljoner 2002. Under första kvartalet i år var försäljningen 80 miljoner, en ökning med 250 procent jämfört med motsvarande period 2003. Nätresebyrån går dock fortfarande med förlust. Förlusten efter finansnetto 2002 var -88 miljoner.

KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024