Annons:

Ohelig flygallians utmanar i Umeå

Kriget om flygresenärerna på inrikeslinjerna trappas upp. Fältslaget har inletts i Umeå.

De två lågkostnadskonkurrenterna Nordic Airlink och Umeåflyg går samman för att ”bekämpa” Scandinavian Airlines och Malmö Aviation.
Umeåflyg skulle starta trafik i maj med Falcon Air som operatör.
När Finnairägda Nordic Airlink också går in slutar det istället med ett okonventionellt samarbete.
– Vi bryter överenskommelsen med Falcon och köper istället ett antal flygstolar på Nordic Airlinks tre dagliga flygningar. Avtalet är ettårigt med möjlighet till förlängning. Om inte Nordics satsning är långsiktig startar vi istället egna flygningar med Falcon, säger Christer Forsberg, ägare till Affärsresebyrån i Umeå och delägare i nya Umeåflyg.
Umeåflyg säljer sina stolar till eget pris, medan Nordic gör sin egen prissättning på resterande stolar. Umeåflygs normala affärsbiljett kommer att kosta 995 kronor enkel resa plus avgifter.
Den billigaste biljetten kostar 295 kronor enkel inklusive avgifter. Nordic Airlinks pris hamnar från 255 kronor (internet), inklusive avgifter och skatter på enkel resa.
Lågkostnadskriget är direkt riktat mot Scandinavian, med åtta dagliga vardagsturer, och Malmö Aviation med fem.
När Travel News i februari intervjuade Nordic Airlinks affärsutvecklare Krister Aarnio sa han att bolaget räknade med att starta nya inrikeslinjer till i första hand Umeå och Sundsvall. Men först efter sommaren.
Konkurrenstrycket på Umeå innebar en snabbare entré.
– Sträckan Umeå-Stockholm är Sveriges fjärde största och ett naturligt nästa steg i vår expansion, säger vd:n Maunu von Lüders.
Umeåflyg ägs till hälften av Sverigeflyg (framgångsrika Gotlandsflygs moderbolag) och ett investmentbolag där Christer Forsberg som privatperson samt andra näringsidkare och företag i Umeå är delägare. Han och vd Michael Juniwik, som även basar över Kullaflyg, vill inte uppge hur stort investeringskapitalet är.
– Men det är mer än tillräckligt. Vi vet med erfarenhet från Gotland och Ängelholm vad det kommer att kosta, säger Christer Forsberg.
Försäljningen ska ske huvudsakligen på internet, där resebyråer har en egen ingång.
ULF WALLIN/KATARINA ERIKSSON

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024