Annons:

SAS lönestrid med facken är över

Med kniven på strupen lyckades SAS i sista stund ro iland kollektivavtalsförhandlingarna med fackförbunden, som sparar de sista 1,5 miljarderna i Turnaround 2005.

Däremot lyckades SAS inte med bryta de starka pilotfackens maktbas. Piloterna accepterade.försämrade löne- och arbetsvillkor som sparar SAS 700 miljoner på två år. De accepterade även beslutet att stycka Scandinavian Airlines i fyra bolag.
Däremot fick SAS inte igenom att de landsägda bolagen ska ha var sitt AOC (Air Operation Certificate) vilket skulle innebära att piloterna splittrades upp på respektive land. Kompromissen blev ett AOC för Norge och ett gemensamt för interkont, Danmark och Sverige.
Tack vare att SAS och facken enats om ytterligare år av frysta löner alternativt lönesänkningar samt ändrade arbetsvillkor som gör att framför allt kabinpersonal och piloter ska jobba mer, behöver inte koncernchef Jörgen Lindegaard verkställa hotet om outsourcing av flera verksamheter och nedläggning av den interkontinentala trafiken ( som skulle kunnat köpas in från andra Star Alliance-bolag.)
_ Tack vare ansvarstagande fackföreningar kan vi bli Europas mest konkurrenskraftiga nätverksbolag, sade han vid en presskonferens efter nattmanglingarna.
När Scandinavian Airlines styckas försvinner vd Sören Belins tjänst.
Men han kastas inte ut i kylan utan behålls i koncernledningen med ansvar för den strategiska utvecklingen av flygbolagsverksamheten och att säkra synergier och samordning.
Cheferna för de nationella SAS-bolagen kommer dock att rapportera direkt till Jörgen Lindegaard.
Anders Ehrling blev som väntat Sverigechef för Scandinavian och Susanne Larsen Danmarkschef.
I Norge utsågs Hejsan Hoppsan till chef för det nya gemensamma dotterbolaget SAS Braathens. Ett nytt namn, eftersom både SAS och Braathens chefer Stein Nilsen och Knut Solbakken ansetts för lierade med sina respektive bolag för att kunna leda integrationsarbetet.
KATARINA ERIKSSON
fakta SAS BOLAGISERING

Moderflygbolaget Scandinavian Airlines styckas och delas upp i tre skilda helägda bolag med eget ansvar för inrikestrafiken i respektive land, Sverige, Norge och Danmark. I Norge slås Scandinavian Airlines ihop med Braathens och blir ett dotterbolaget ”SAS Braathens” i moderkoncernen. SAS interkontinentala flygverksamhet kommer även i fortsättningen att bedrivas inom SAS-konsortiet.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024