Annons:

Svensk hotellguru ger iv åt hilton

På 90-talet gjorde han Lydmar Hotel till Stockholms hetaste. Nu ska Per Lydmar få fart på Hiltons designhotell vid Trafalgar Square i London - ett uppdrag han åtagit sig med skräckblandad förtjusning.


I den chica, minimalistiska baren
intill lobbyn på Hilton Trafalgar, med Nelsonmonumentet precis utanför dörren, slår sig Per Lydmar ner i en av de låga skinnsofforna.
Hotellet är Hiltons första designhotell och baren, som är Londons första bourbonbar, utsågs till Årets Bar 2002 av nöjesbibeln Time Out. Hotellet har ändå inte blivit den kommersiella framgång Hilton hoppats på. Per Lydmar ger sin analys:
– Hilton har gjort alla rätt enligt regelboken. Ungefär som om du bygger en sportbil och kryssar i de viktiga rutorna: Den ska gå fort, ha läcker färg och liten ratt.
Men om känslan i sportbilen saknas blir det ingen succé, och det är samma sak med hotell. Det fattas känsla på Hilton Trafalgar.
Han talar dock hellre om begreppet contemporary hotels – samtida hotell – än design- och livsstilshotell.
– Jag tror begreppet designhotell kommer att försvinna, för det har inte bara med moderna möbler att göra utan om stil och management. Även Grand Hôtel i Stockholm skulle kunna bli ett contemporary hotel på sex månader utan att behöva byta hela inredningen. Det handlar om modernt management, bemötandet av kunden, musiken – att leverera en modern produkt.
Per Lydmars success story i hotell-Stockholm är välkänd. Han köpte Eden Hotel 1991/92, döpte om det och skapade Stockholms första konst- och musikhotell. Han anställde en curator med ansvar för konstinköpen på hotellet och en musikansvarig. Hotellets målgrupp, kreativa människor, blev ofta en del av själva hotellupplevelsen.
2000 sålde han hotellet till Tage Hotels och tog ett sabbatsår som tillbringades i en stor motorbåt med familjen på världens olika hav. Därefter startade han konsultföretaget Overlook och genom workshops inriktade på contemporary hotels med höga hotellchefer i USA och Japan som deltagare skapade han sig ett internationellt kontaktnät ( samtidigt som han arbetade som koncernchef för Tage Hotels).
Erbjudandet att arbeta åt Hilton kom i samband med att Per Lydmar kontaktade Hiltons Internationals ledning för att höra om de var intresserade av att utveckla ett nytt hotellbrand, Sports Hotel.
– Det tackade de nej till. I stället undrade de om jag ville fokusera på Hilton Trafalgar, som inte riktigt funnit sin form. Målet är att inom 24 månader passera de andra contemporary hotellen vad gäller produktutveckling och service, det tror jag vi klarar. Vi kallar det ”Contemporary meets Tradition”, säger Per Lydmar med ett brett leende.
Hilton Trafalgar har lyfts ur den vanliga driften
och blir ett utvecklingsprojekt som Lydmar ansvarar för tillsammans med hotellets general manager. Ombyggnaden börjar i juni och de skandinaviska influenserna kommer att märkas bland annat genom att han anlitar hotelldesignern Erik Nissen-Johansen.
Målet blir att skapa ett sports hotel där hela hotellet genomsyras av en må bra-känsla. Leisure, men elegant, förklarar han och jämför med modehusen Guccis och Pradas Sports-kollektioner. Musik och konst spelar också en viktig roll
– Många contemporary hotels har haft nattklubbskänsla. Jag vill att Hilton Trafalgar ska vara en City Resort, en må bra-miljö trots sitt cityläge. Det ska finnas massage, bibliotek, hälsosamma menyer – hela hotellet ska genomsyras av denna känsla.
Intresset för contemporary hotels växer hos de internationella hotelljättarna. USA-baserade Starwood har introducerat sitt varumärke W och Rezidor SAS öppnar sitt första Cerrutti-hotell i vår. I London finns dessutom flera av de legendariska contemporary-hotellen: Blake´s, Ian Schrager´s Sanderson och S:t Martins Lane. Fast Per Lydmar betonar att det inte går att strikt dela upp hotell i kategorierna traditionella hotell och contemporary hotells.
– Hotellbranschen är en pyramid där de samtida hotellen pekar ut en riktning som påverkar alla hotell. Ta exemplet med Lydmar, som från början var ett udda hotell drivet av tokstolle, men eftersom vi var framgångsrika måste de övriga hotellen hänga med. De har inte råd att stå utanför den utvecklingen.
Att skapa ett framgångsrikts contemporary hotel inom Hilton är dock en större utmaning på flera plan.
– Lydmar Hotel var Pelle. Det var min matsmak, konstmak, min musik – allt utgick från mig själv. Men Hilton Trafalgars uttryck måste kunna stå på fast mark, den dag jag inte är här. Därför siktar jag på att skapa grunden till en hotellfilosofi, inte bara ett hotellkoncept.
Går det verkligen att kombinera närhet och personlighet med kedjedrift?
– Det var väl exakt vad Conrad Hilton gjorde när han skapade Hilton-ett starkt entreprenörskap och mycket hands on. Det viktigaste är det lokala chefskapet, att du som chef drivs av en idé som du kan överföra till personalen. Det avgörande inom hotelldrift är att du älskar din personal och dina gäster.
Utmaningen ligger också i hans position som outsider. Han ska klara balansgången att kunna driva förnyelse och förändring utan att trampa på för många känsliga tår.
– Vi undrade nog alla hur jag som envis entreprenör och en cooperate värld som Hilton skulle gå ihop. Men Hilton är väldigt stödjande och hela ledningen med Londonchefen Frank Fiskers, som tidigare var i Stockholm, är personligt engagerade. Ett av mina första uppdrag var att slutföra förhandlingarna med fastighetsägaren för Hilton Trafalgar före jul. Där fick jag visa att jag inte bara är en kreativ glad lax utan kan driva affärsförhandlingar på ett proffsigt sätt.
Nu väntar mycket slit och konkret hotellhantverk. Målet och drömmen för Per Lydmar är att omdaningen av Hilton Trafalgar blir så framgångsrik att hans arbete kan utgöra embryot till ett nytt brand inom Hilton.
– Det är en sak att lyckas på Stureplan, en annan att lyckas i London. Men jag älskar utmaningen.
Per Lydmar
tycker till om?

?Stockholms
hotellvärld:

”Det saknas ett
extremt hotell.
Rival var ett roligt tillskott – personligt och privatägt, men lite fegt.”
?Clarion Hotel:
” De har tagit ett kliv. Arkitekturen är vågad, men det fattas lite själ. På Clarion förstärker gästerna inte
hotellets uttryck.”
?Nordic Light:
”Ejnar Söder är kul och Ice Bar modigt och charmigt. I början drevs hotellet med gammalt management, men det har moderniserats och de har börjat få de gäster de vill ha.”

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024