Annons:

Utmattningskrig till Oslo

Medan det flög cirka 750 000 passagerare mellan Oslo och Stockholm 2003 är dagens kapacitetsnivå tredubbelt större, 2,2 miljoner flygsäten. En förlustaffär för samtliga bolag där någon måste kapa kapacitet, men ingen vill vara först.

Sedan i höstas konkurrerar Nordic Airlink och Norwegian mot SAS – Norweigan med två dagliga rundturer, Nordic Airlink med åtta som reducerades till sex i slutet på januari.
– Dagens nivå tillfredsställer behovet för våra affärsresenärer, säger vd Mauno von Lueders.
Scandinavian Airlines norska chef Stein Nilsen har uttalat sig med tydlig adress mot Nordic Airlink i norska Travel News:
– Det finns helt uppenbart aktörer som överhuvudtaget inte fokuserar på slutraden i resultaträkningen utan bränner av miljonbelopp bara för att positionera sig.
Uttalandet har retat Nordic Airlink:
– SAS har opererat med mycket höga priser och vant sig vid en hög kostnadsnivå. Därför är det SAS som verkligen förlorar pengar, vi har en helt annan kostnadsstruktur, säger von Lueders,.
Stein Nilsen medger att SAS förlorade pengar på Oslolinjen i det trafiksvaga första kvartalet 2003, men att rutten var lönsam under fjärde kvartalet. Han framhåller att bolaget under 2004 som helhet ska tjäna pengar på rutten.
– Samtidigt är det klart att ingen kan leva med den våldsamma överkapaciteten, även om beläggningen börjar krypa upp mot 40 procent totalt sett.
Han utesluter därför inte heller möjligheten att SAS kan komma att justera ner kapaciteten.
Norwegians frontfigur Björn Kjos vill inte kommentera lönsamheten på enskilda rutter.
– För oss lönar det sig att flyga Oslo-Stockholm om du ser på hela utbudet till våra passagerare. Vi har inga intentioner att dra oss ur.
STEIN ARILD IGLEBAEK

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024