Annons:

Dyra priser on line

Hotellens egna on line-priser är oftast högre än dem som erbjuds hos nätresebyråerna eller affärsresebyråer. Det visar revision- och konsultbolaget KPMG:s undersökning Global Hotel Distribution Survey 2004 som omfattar 310 hotell i 13 länder. I Storbritannien erbjöd on line-resebyråerna i 58 fall av 100 billigare hotellpriser än vad hotellen själva gjorde på sina hemsidor.

I USA var bilden något annorlunda. Där erbjöd affärsresebyråerna de lägsta hotellpriserna, medan nätresebyråerna – exempelvis Expedia och Travelocity – var billigast i 10 procent av fallen. Undersökningen visar också att endast 2 procent av de deltagande hotellen hade en samstämmig prissättning mellan sina direkta och indirekta försäljningskanaler.
För att vinna tillbaka kunden från återförsäljarna har många större hotellkedjor introducerat bäst-prisgarantier.

Kommentarer är stängda.