Annons:

Hård kamp om de nya eu-passagerarna

EU-utvidgningen innebär stora förändringar för luftfarten. Den första effekten blir att lågkostnadsbolagen förväntas att växa kraftigt. Vad som händer på lång sikt är mer svårbedömt.

I maj ansluts Polen, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Ungern, Malta, Cypern, Estland, Lettland och Litauen, med totalt 450 miljoner invånare, till EU. Ytterligare 30 miljoner tillkommer om Bulgarien och Rumänien blir medlemmar 2007. Ett eventuellt godkännade av Turkiet innebär ytterligare 70 miljoner invånare. Den europeiska flygkartan blir ännu mera komplicerad: 130 flygsällskap som trafikerar cirka 450 flygplatser.
Att det kommer att påverka luftfarten är alla eniga om, men i vilken utsträckning är mer osäkert. Kommer flygbolag och flygplatser i de nya medlemsländerna att blomstra upp, eller är det aktörerna inom dagens EU som drar den största fördelen?
– Lågkostnadsbolag som Ryanair och Easyjet bör ligga bäst till för att kunna utnyttja den utvidgade marknaden och stimulera till ökad trafik.
Inledningsvis kommer de nog att fokusera på de största marknaderna, som Polen och Tjeckien, säger flyganalytikern Chris Tarry i Airline Business.
Prispressen är stor och 85 procent av dagens flygpassagerare använder regelbundet lågprisbiljetter.Tarry tror även att etablerade flygbolag i dagens EU har en fördel eftersom det är lättare att expandera befintlig verksamhet jämfört med att tvingas starta från scratch.
– Nya aktörer från de nya medlemsländerna får det tuffast, tippar Chris Tarry trots att polska LOT redan blivit utmanat på sin hemmamarknad av tre nya lågkostnadsbolag, som även säger sig ha ambitioner på den tjeckiska marknaden.
Flygbolag i både de nuvarande och de nya medlemsländerna har hittills inte haft möjlighet att flyga till en del mindre städer, på grund av bilaterala avtal. Den pågående liberaliseringen av luftfarten bedöms dock leda till nya trafikströmmar och ökande marknader.

ERA, den europeiska sammanslutningen för regionalflyg, Mike Ambrose, chef för ERA, påpekar begränsningen i möjligheten att flyga från mindre städer till navflygplatser på grund av trafikstockningen på de stora flygplatserna. Möjligheten att öppna nya linjer mellan mindre städer är betydligt gynnsammare.
Flygplatserna i de nya medlemsstaterna har i hög grad ledig kapacitet för nya aktörer. Det gäller exempelvis Prag och Warszawa, som bygger ut nya terminaler, men även Bratislava, Budapest, Ljubljana, Riga, Tallinn och Vilnius.
Flera av de stora internationella flygbolagen är redan etablerade på de nya marknaderna. SAS har tagit ett stadigt grepp om Baltikum genom sina 49 procent i Estonian Air och Air Baltic. British Airways, Air France och Lufthansa har betydande närvaro i Polen och Tjeckien, länder som räknar med en snabb och kraftig tillväxt. LOT, som nyligen blev medlem i Star-alliansen, och Sky Team-medlemmen CSA Czech Airlines räknar med stora fördelar av sina alliansanknytningarna när EU växer.
EU-utvidgningen leder tveklöst till mer flygtrafik på sikt. Meningen med unionen är ju att ta bort handelshinder för att underlätta gränsöverskridande handel och tillväxt. De nya medlemmarna får dessutom ekonomiskt stöd för att förbättra sin infrastruktur. Den billiga arbetskraften kommer att få många av dagens EU-medlemmer att förlägga mer av sin produktion österut. Det leder leder till ökat behov av kommunikation, också i form av flygtransporter.
– Jag är övertygad om att det leder till en generell trafiktillväxt, säger AEA:s informationsdirektör David Henderson.
Han pekar på den tillväxt inom luftfarten som Sverige, Finland och Österrike upplevde då länderna blev EU-medlemmar 1995.
EU:S NYA FLYGBOLAG
Flygbolag Intäkter Operativt Netto- Passagerar
resultat resultat antal
LOT Polish Airlines 670 27,3 27,7 3220
CSA Czech Airlines 517 40,4 14,6 3060
Malév Hungarian Airlines 409 -18,9 -8,9 2400
Cyprus Airways 306 5,0 17,3 1660
Air Malta 155 0,9 -1,1 1660
Adria Airways 106 2,9 0,5 810
Lithuanian Airlines 57 1,1 9,9 260
Estonian Air 51 – 2,4 320
Air Baltic 48 – 0,7 260
Slovak Airlines * 14 – – 100
Totalt 2333 58,7 63,1 13 750
Intäkter och resultat i USD miljioner, antal passagerare i tusental. Talen gäller för 2002.
Källa: Airline Business. *Beräknad siffra
TEXT stein arild igleBæk illustration tomas lindell

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024