Annons:

Hård konkurrens tär på Malmö Aviation

Den stenhårda inrikeskonkurrensen tär på Malmö Aviations kapital. Under förra året minskade flygbolagets eget kapital med nästan 100 miljoner till 220 miljoner kronor. Men vd Ulf Axelsson tvivlar inte på Malmö Aviations överlevnadsförmåga.

– Kortsiktigt tappar vi pengar, men tappet är inte alls lika kraftigt som vi befarat.
Hur mycket pengar som runnit ur Malmö Aviation sedan slutet på januari, då flyg-kriget bröt ut på både Göteborgs- och Malmölinjerna, vet bara bolaget självt.
Under första halvåret 2003 sjönk det egna kapitalet från 315 miljoner till 202 miljoner, men förbättrades något under hösten. Resultatet för 2003 förbättrades till -59 miljoner (-120).
Viktigast för Malmö Aviation är att affärsresenärerna inte svikit bolaget på Göteborgsrutten och på Malmölinjen har antalet affärsresenärer endast minskat marginellt. Däremot har flygbolaget tappat många prismedvetna privatresenärer på Malmö till Nordic Airlink, som sedan 24 november i fjol flyger till Köpenhamn.
– Den smällen får vi ta, eftersom vi medvetet avstått från att ge oss in i priskriget på de lägsta biljettprisnivåerna, säger Ulf Axelsson.
Däremot har Malmö Aviation tvingats följa SAS i spåren och sänkt affärspriserna med 20 procent, vilket pressar yielden.
En fortsatt situation med fyra operatörer på Göteborgslinjen ser dock Ulf Axelsson som ohållbart.
– I dag är kapaciteten 3 miljoner flygstolar på en linje där antalet årsresenärer är 1,2 miljoner. Det räcker bara för två operatörer. Om tillväxten sätter fart och vi närmar oss 1,5 miljoner passagerare kanske det finns plats för tre operatörer.
Det som talar för att Malmö Aviation blir en av dessa överlevande operatörer är enligt Harald Rosén, Svenskt Flygs generalsekreterare, flygbolagets företagsavtal, årskortsresenärer, hemmabasen Bromma och möjligheten till bonusprogram.
-Däremot har Malmö Aviation precis som SAS suttit fast alldeles för länge i högkostnadsträsket när det gäller personalkostnader.
Malmö Aviations förhoppning är dock – med SAS fackavtal färskt i minne – att de pågående löneförhandlingarna ska ändra på den saken. Kostnadsmassan minskar också i år, eftersom 75 personer sagts upp när flygbolaget äntligen kunde lämna tillbaka tre flygplan ur ett finansiellt betungande leasingkontrakt.
Katarina Myrberg

Kommentarer är stängda.