Annons:

Stort missnöje med Ramada

Missnöjet gror bland Ramadas medlemshotell. Övergången från Sweden Hotels till Ramada har inte motsvarat förväntningarna.

– Det är en stor besvikelse och har inte alls blivit som de beskrev det från början, säger en av franchisetagarna till Travel News.
För närvarande ingår 27 hotell i Ramada Sweden och 10 i Sweden Hotels. Enligt ursprungsplanen skulle kedjan ha haft 50-60 hotell innan sommaren 2003. Nyligen tröttnade ägaren till Vetlanda Hotell, John Bergfeldt, på Ramada och hoppade istället över till Best Western.
– De höll inte vad de lovade. Det finns inga pengar i Ramadakonceptet eftersom kalkylen är gjord på dubbelt så många hotell som skrivit avtal. Utan rätt underlag borde de inte satt igång det här, säger John Bergfeldt.
Han är också missnöjd med att löftena om profilannonsering inte infriats.
– Gemene man vet fortfarande inte vad Ramada är, suckar Bergfeldt.
Ramadas vd Håkan Ekengren är upprörd över Vetlanda Hotells avhopp och tänker stämma hotellet för att de inte agerat på ett affärsmässigt sätt.
Men han är väl medveten om och förstår missnöjet bland medlemmarna när det gäller nyrekrytering till kedjan och marknadsföring.
– Det är bara att erkänna att vi ligger hopplöst efter i tidsplanen och inte nått upp till våra ursprungsmål. Men under våren satsar vi stort på annonskampanjer med bland annat 50-60 halvsidor i kvällspressen och vi har fått igång vår nya hemsida. Fast allt detta borde gjorts för ett år sedan, säger Ekengren.
Att övergången till Ramada tagit längre tid beror enligt Ekengren på flera saker.
– Vi har påverkats mycket av lågkonjunkturen. Hotellen har haft det tufft, vilket också påverkar oss som tjänar pengar på marginalen. Färre medlemmar ger också mindre intäkter.

Samtidigt missbedömde vi svårigheterna och kulturskillnaderna från början.
Ekengren är dock nöjd med att hotellen får allt fler bokningar från det centrala systemet.

– Vi har ökat volymerna via de centrala systemen med 10 procent januari-februari 2004 jämfört med samma period året innan.
Ändå ser Håkan Ekengren ljuset i tunneln.
– Vi har ett stort antal marknadsaktiviteter på gång och inför snart en ny ägarstruktur där vi öppnar för nya externa ägare som kan tillföra mer pengar. Först nu börjar allt falla på plats.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024