Annons:

Clarion tvingas pressa priserna

Ökad kapacitet på marknaden med prispress som följd. Det är facit av Clarions Hotels första år på Stockholms hotellmarknad. I maj förra året slog Stockholms största hotell upp portarna med 532 rum, mitt i djupaste konjunktursvackan på länge.

– Man väljer inte vilken konjunktur man öppnar i. Men det har gått bra efter omständigheterna och vi kommer att gå runt i år, säger Pelle Lindberg, vd för Clarion Hotel.
Det första året hade hotellet 66 000 gästnätter.
– Det är motsvarande ett fullt medelstort hotell varje dag. Det har ingen annan lyckats fylla, säger Lindberg.
Han menar att antalet uthyrda rum på Stockholmsmarknaden är relativt konstant, men att kapacitetsökningen på 30 procent har påverkat hotellens beläggning.
– Det är fler som delar på samma kaka och vi är största boven. Vi har följt beläggningsprognoserna, men däremot har trycket på priset varit tuffare än vi trodde, säger Pelle Lindberg.
Samtidigt som snittpriserna varit lägre än beräknat har segmentet Meetings & Events gått mycket bättre än prognoserna.
Därför ligger hotellet på plan budgetmässigt.
Men starten för det nya hotellet har inte varit helt problemfri.
– Logistiken i hotellet har inte varit helt lätt att lösa eftersom vi har en motorväg under huset i stället för en källare. Dålig logistik kostar mantimmar, men det har blivit bättre och bättre, säger Pelle Lindberg.
Han nämner också problem med att få flyt i ett helt nytt datasystem och det nya brandsystemet med sprinklers.
– En middag för 280 personer skulle avslutas med ett inomhusfyrverkeri som gick rakt på en sprinkler varvid matsalen snabbt fylldes med 14 kubikmeter vatten.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.