Annons:

Första bilderna på flygande finlandsfärjan

Superjumbo, flygande Finlandsfärja med taxfreebutik och kasino i det blå... Nu börjar produktionen av A380. Travel News var på plats i sydfranska Toulouse när den första prototypen invigdes.

Pompös katedralmusik dånade i hangaren när ridåer stora som fotbollsplaner drogs undan, en efter en. Om nu hangar är rätt ord för att definiera ett monteringsband för jättejumbos? Enbart stålbjälkarna i hangaren i Blagnac utanför Toulouse hade räckt till att bygga fyra Eiffeltorn.
Varje skjutdörr i blänkande metall är 100 meter lång. Fastbunden i ett gytter av arbetsställningar tittade världens första, fullskaliga A380-prototyp fram. På den skall de sista marktesterna göras innan det är dags för flygtester i början på 2005. Några månader senare levereras de första Airbus A380 till Singapore Airlines. Det flygbolaget har beställt tio plan.
– Allt som allt har vi 129 fasta beställningar från elva kunder, sade Airbusdirektören Charles Champion till den samlade världspressen i Toulouse. Till det kommer ytterligare ett hundratal optioner. En premiärminister, ett halvdussin ministrar och ännu fler flygbolagsdirektörer slöt upp till invigningen av A380 i maj.
Det underliggande budskapet var kristallklart: här byggs morgondagens Eiffeltorn, industrikatedral eller kort och gott Concordeplanets uppföljare.
Planerna är högtflygande för A380. Airbus 100-miljarderprojekt skall konkurrera ut det 30 år äldre Boeing 747. Mellan 555 och uppemot 800 passagerare skall kunna färdas i ett och samma plan.
Tack vare helt nya dimensioner skall resenärerna kunna erbjudas all möjliga interiörer. Bara fantasin verkar bromsa inredningsarkitekterna; loungebar, gym, lekhörnor för barnen och egna kabiner med duschar är några av förslagen.
Mer lönsamt är möjligen idéerna om kasinohörnor med enarmade banditer och taxfreeshoppar. Virgin Atlantic har föreslagit bröllopssvit som tillval. Inredningsdesignen skall innebära ett rejält lyft i jämförelse med Boeing 747, hoppas de europeiska tillverkarna av A380.
Spiraltrappan i Boeing 747 ersätts här av en bred och rak trappa… med drag av galatrappan på Titanic. Efter ett par år skall produktionstakten i Toulouse ligga på ett nytt plan i veckan. På sikt skall vara femte, nytt passagerarplan vara av A380-modell, tror tillverkaren.
Säljarna hoppas att inte bara nå stora flygbolag som Emirates, Air France, Virgin Atlantic och Qantas.
– Vi vill även sälja mot charterbolagen – åtminstone mot dem som idag redan flyger Boeing 747. Vår ambition är de kunderna skall ersätta Boeingplanen med A380, säger David Vilupillai på Airbus informationsavdelning.
Men jumbotrafiken är tämligen begränsad i Skandinavien, konstaterar Niclas Härenstam, informatör på Arlanda:
– Vi har Thaï Air som flyger fyra gånger i veckan. De säljer en del av sina stolar till charterresenärerna. På sommaren flyger även Iran Air 747:or två gånger i veckan.
Alltför många svenska charterresenärer minns också hur Transjet flög Boeing 747 till Aten sommaren 2002. Enkel resa.
Liksom de flesta större flygplatser i världen är både Arlanda och Landvetter redo att ta emot A380-plan. Åtminstone så länge passagerarna stannar i planet. När 800 passagerare och deras tusentals väskor skall lastas på eller ur hotar kaos.
Därför krävs genomgående ombyggnader eller omorganisationer av gater och
väskband. Det gäller för alla flygplatser som nu kommer att ta emot den nya jättarna.
I fallet Arlanda är det F-piren som skulle kunna bli aktuell för anpassning. Landvetter blickar med tillförlit mot horisonten 2015
eller 2020 för en eventuell ombyggnation.
En annan pikant situation kan uppstå när det första A380-planet blir stående av oförutsedda skäl. Då gäller det att hitta rekordmånga hotellrum…
A380 hävdar att planet är 17% billigare per passagerare på långa sträckor, jämfört med dagens billigaste alternativ.
Planet slukar mindre bränsle per passagerare än en dieseldriven personbil heter det. Utifrån detta är det sedan en fråga för varje kund hur många stolar som de vill packa in i planet.
Européerna har nämligen gjort framsteg sedan tiden då klipska ingenjörer ritade Jumbo- eller Concordeplan: plan som säljarna sedan skulle pracka på kunderna. Det är känt hur illa det gick med försäljningen av Concordeplanen. Denna gång har européerna lärt sig läxan:
– Våra kunder har fått vara med från första start i utformningen av A380, säger Charles Champion till Travelnews. 6400 ingenjörer, från Linköping till Puerto Real, har fått rätta sig efter kunden och inte tvärtom.
Önskelistorna var långa: låg bränslekostnad, tystare motorer, bredare stolar, mer
benutrymme… Piloterna har fått en cockpit med stora och begripligare dataskärmar. Allting skall styras digitalt, även om två skrivare kan printa ut valfria skärmbilder. En detalj hade Airbus dock tänkt avveckla: piloternas askfat.
Det orsakade ramaskri bland de kommande användarna och askfaten fick genast monteras in. 1200 flitiga resenärer intervjuades. Resultat: varje säte i A380 kommer att ha egna armstöd.
För att klara kraven på ett energisnålare plan fick nya material som Glare tas fram: en legering av glasfiber och aluminium. För att hålla nere vikten ännu mer ersätts nitar och klassiskt svetsarbete med laser.
Resultatet är en flygande färja med rekordlång räckvidd: 1440 mil. Den första linjetrafiken kommer att gå mellan Singapore och London 2006.
Bjässeprojektet bygger på följande idé: kris eller inte så kommer flygtrafiken att öka med 5 procent per år de närmaste årtiondena, eller tredubblas på 25 år.
Världens stora flygplatser hotas därmed av förstoppning. Då behövs större plan.
Boeing hävdar idag att det resonemanget inte håller.
Resandet kommer inte att domineras av stora plattformer där resenärerna byter plan. Istället går vi mot tätare nätverk av mindre flygplatser, point to point.
Det argumentet hade kunnat väga tungt. Åtminstone ifall Boeings försök att sabotera A380-projektet inte hade kantats av sina egna misslyckanden att lansera ett eget svar på den flygande Finlandsfärjan…
fakta DE HAR REDAN BESTÄLLT
Emirates: 41 stycken (+ 2 av fraktmodell)
Lufthansa: 15
Qantas: 12
Singapore Airlines: 10
Air France: 10
Fed Ex: 10 fraktmodeller
ILFC: 5
Virgin Atlantic: 6
Malaisian: 5
Korean Air: 5
Qatar Airways: 2
fakta HISTORIEN GÅR IGEN
– A380 är väl inget nytt!
– Jag har ju redan flugit med en sådan där, säger 86-årige Rune Dahlstrand från Örgryte. 1953 var han en av de utvalda som kunde borda Pan Ams Strator Clipper från Bromma:
– I planet fanns både trappa, bar och egna duschar för de som kunde betala för sig, minns Rune Dahlstrand. Då tog det 30 timmar för de 60 passagerarna att flyga över Atlanten. Planet liknade en flygande fästning från det Andra världskriget.
– Sedan dess har jag nog alltid tyckt att modernare flygplan är lite trånga…, säger Stratorresenären.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024