Annons:

Lågprisbolag vill ha staten som kund

I sommar upphandlar staten ett nytt avtal för inrikesflyg för alla statliga verk och myndigheter. Frågan är om några av de nya inrikesaktörerna lyckas slå sig in bland nuvarande avtalspartners SAS, Malmö Aviation, Skyways och Direktflyg.

Lågprisbolagen Nordic Airlink och Gotlandsflyg tänker lämna in anbudsförslag.
– Vi är intresserade av alla resenärer och vill gärna ha staten som kund. Med våra priser kan vi spara mycket pengar åt skattebetalarna, säger Mauno von Lüders, vd för Nordic Airlink.
Upphandlingen för statens resande med inrikesflyg sköts av Försvarsmakten. Det statliga inrikesresandet med flyg beräknas till 400 miljoner per år. Det är dock upp till varje myndighet om man vill utnyttja de framförhandlade priserna.
Flygbolagen lägger bud på 39 linjer och ska för varje destination ange högstapriser för tre olika biljettkategorier. Priset per biljettyp adderas till en slutsumma. Den lägsta summan erhåller maximal poäng, 100.
Med den kraftiga prispressen på inrikesmarknaden i åtanke kräver staten också att om den allmänna biljettprisnivån sänks ska det även slå igenom på avtalspriserna.
Enbart låga flygpriser är dock ingen garanti för att bli avtalspartner. I anbudsunderlaget viktas priset till 70 procent. Antal peakavgångar viktas till 20 procent och totalt antal avgångar i veckan till 10 procent. Ombordservice utvärderas inte.
– Den har inte sådan betydelse på inrikestrafiken. Den kommer troligen att få större betydelse när vi upphandlar utrikesflyg i höst, säger Mathias Hammargård på Försvarsmaktens upphandlingsenhet.
Något som kan försvåra nya flygaktörers möjligheter att lägga konkurrenskraftiga bud är avsaknaden av statistik. I underlaget finns inga uppgifter om hur stora de statliga resevolymerna varit på varje linje. Enligt Mathias Hammargård beror avsaknaden av detaljerad statistik inte på vägran från avtalsflygbolagen
– Vissa flygbolag är inte kapabla att själva bryta ner resandet i destinationsstatistik.
Hur många flygbolag staten sluter avtal med avgörs under processens gång.
Kan ni tänka er att sluta avtal med tre eller fyra flygbolag på sträckan Göteborg – Stockholm i stället för två som det varit den senaste avtalsperioden?
– Det kan jag inte svara på idag, säger Mathias Hammargård.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024