Annons:

Ny teknik ska knyta hotellkunder närmare

Hotellen har genomgått en mindre teknisk revolution de senaste åren och utvecklingen kommer att förstärkas. Det säger Bengt Wahlström, omvärldsanalytiker på Företag och Framtid.

Tekniken kommer alltmer användas för att skräddarsy hotellbesöken. Dagens magnet-remsor på ”nycklarna” kommer till exempel enligt Wahlström i allt större utsträckning bytas ut mot smartcards med microchips.
– När kunden till exempel stoppar sitt kort i hissen kan en röst hälsa välkommen och guida dig rätt till rummet. Genom tekniken kan hotellen knyta kunderna närmare till sig, säger Bengt Wahlström.
Han tror också att internet kommer att leda till en fortsatt prispress och att kunden lättare kommer att kunna jämföra hotellpriser.
Marie Louise Ekman, rektor vid Kungliga Konsthögskolan, som nyligen inlett ett samarbete med Clarion Hotel genom bland annat en videokonstfestival, är kritisk mot Wahlströms framtidsscenario.
– Jag tycker det är otidsenligt. Jag skulle till exempel aldrig vilja att hissen sa Hej Marie-Louise när jag kliver in, säger hon.
Men Pelle Lindberg, vd för Clarion Hotel, känner igen sig i trenderna.
– Man kan välja om man vill bromsa eller ta till sig nyheterna. Jag är inte så mycket för att bromsa, men det gäller att också tänka på kundernas integritet.
Karin Starkman Ahlstedt
Fakta HOTELLTRENDER
Framtidsanalytikern Bengt Wahlström på Företag och Framtid ser följande trender i hotellindustrin:
Trådlös uppkoppling
Trådlöst och troligtvis internet i alla utrymmen på hotellen kommer att bli en självklarhet.
Transparens
Ge kunderna möjlighet att gå in till exempel via kundlojalitetssystemet och titta vilka rum som är lediga. Gästerna knyts till hotellet och kan, liksom på flyget, boka sina favorit-platser.
Trådlös uppkoppling
Trådlöst och troligtvis internet i alla utrymmen på hotellen kommer att bli en självklarhet.

– Transparens

Ge kunderna möjlighet att gå in till exempel via kundlojalitetssystemet och titta vilka rum som är lediga. Gästerna knyts till hotellet och kan, liksom på flyget, boka sina favorit-platser.
Det skräddarsydda hotellet
Hotellen skräddarsys efter gästen med hjälp av teknik. När gästen anländer kan till exempel hans favoritmålningar visas på en bildskärm i rummet och temperatur anpassas efter önskemål.
Säkerhet
Teknikutvecklingen används för att öka säkerheten till exempel genom kontroll av fingeravtryck.
Upplevelsearenor
Hotellen förvandlas till upplevelsearenor och inte bara sovplatser. Rollen som regissör av minnesvärda händelser kan börja redan på nätet.
Hotellets sinnesstrategi
Strategier för hur irrationella faktorer som syn, hörsel, lukt och känsel styr kundernas val av hotell.
Upplevelseomgivningen
Samarbete med partners i omgivningen för att skapa en totalupplevelse. Ett exempel är Ishotellet som knutit upp till lokala företagare kring hotellet.
Medarbetare
Upplevelseaktörer – Anställ medarbetare som är duktiga på annat än de egentliga upplevelserna, som Wallmans salonger som har servitörer som också är artister.

Balanssamhället
Hotellen kommer att ta mer socialt ansvar.

Kommentarer är stängda.