Annons:

ÖRESUNDSBRON SNOR FÄRJEPASSAGERARE

Öresundsbron, världspolitisk oro, ändrade spritskatter och införselregler. Omvärldsförändringar sätter rederierna i Öresundsregionen på ständigt nya prov.

Den enes bröd, den andres ”nöd”. Det blev hårddraget följden av Danmarks beslut att sänka spritskatten i höstas. Prismedvetna spritshoppare åkte i lämmeltåg över sundet och ledde till kraftigt uppsving för Scandlines och HH Ferries i Helsingborg.
Det betyder i sin tur att både Scandlines och TT Line tappade shoppingresenärer på Tysklandstrafiken.
– Vi har märkt av en ”Danmarkseffekt”, även om vi tror att trenden slår tillbaka när svenskarna inser att öl- och vinskatten inte sänkts i Danmark. Dessutom gör de högre införselkvoterna att svenskar inte åker lika ofta för att handla alkohol i Tyskland, vilket är negativt för oss, säger Johan Larsson, passagerarchef på TT Line.
Tyskägda TT Line avslöjar aldrig sitt resultat, men passagerarökningen på linjerna till östra Tyskland var kraftig förra året. En orsak var ökad konkurrenskraft genom sänkta biljettpriser, vilket lockade fler bilturister att välja sjövägen till Europa via Rostocks hamn.
– Oron i världen gynnade närresandet. Vi hade rekordår för våra miniweekends med hotellpaket, säger Johan Larsson.
En annan linje i regionen drabbades däremot kraftigt av den världspolitiska oron. DFDS Seaways mest lönsamma kryssningslinje Köpenhamn-Helsingborg-Oslo tappade många av sina utländska resenärer från Japan, Kina och USA.
– Men vi ser en återhämtning i år, säger Lars-Göran Toftefors, ansvarig för de svenska linjerna.
Öresundsbron fortsätter att ta marknadsandelar på passagerartrafiken över Öresund, men det sker på en större totalmarknaden. Öresundsbroresenärerna ökade med 7 procent förra året medan trafiken mellan Helsingborg-Helsingör steg med 2 procent.
– Vi får inte längre magont när vi ser passagerarsiffrorna. Utvecklingen med en ökad totalmarknad liknar den på Engelska kanalen när Euro Tunnel öpnade. Men vi följer utvecklingen på fraktsidan noga, där Öresundsbron blivit mer flexibel i sin prissättning, säger Joakim Stendal, informationschef på Stena Line, som äger Scandlines.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024