Annons:

SAS under fortsatt press

Om inte Turnaround-programmet når sitt mål till årsskiftet och de framförhandlade personalkostnadssänkningarna ger snabb effekt är SAS-koncernen mycket illa ute.

Första kvartalet i år innebar en förlust nästan i klass med förra årets katastrof. Före
realisationsvinster förlorade SAS 1 631 MSEK, en blygsam förbättring med 278
miljoner jämfört med förra året (-1 909). Rensat för valutaeffekter förbättrades resultaten med 388 miljoner kronor.
Första kvartalet är traditionellt flygbolagens värsta. I år värre än vanligt genom den extrema prispressen från de nya lågpriskonkurrenterna.
SAS flög drygt en kvarts miljon fler passagerare under Q1 och ökade kabinfaktorn med en halv procent enhet till nära 60 procent. Men trots detta sjönk yielden, intäkten per passagerarkilometer, från 1:45 kronor till 1:17. SAS klarade detta bara hjälpligt genom att fortsätta sänka de egna kostnaderna.
Enhetskostnaden, produktionskostnaden per passagerarkilometer, sänktes från 0:94 kronor till 0:76 kronor. Pressen på biljettpriserna innebar att omsättningen sjönk till 12 567 MSEK (13 710).
I snitt förlorar SAS nästan 200 kronor per passagerare. SAS mål i Sverige är att bli lönsamt på en snittintäkt på 600 kronor per enkelbiljett, jämfört med 1000 kronor hittills.
Vid utgången av mars hade SAS genomfört 66 procent av åtgärderna och effekterna i besparingsprogrammet Turn Around 2005. Det ska vara genomfört fullt ut vid årets slut. Effekterna av åtgärderna beräknades vara en besparing på 1,5 miljarder kronor för det första kvartalet i år.
De i våras avslutade fackliga förhandlingarna, med personalindragningar och besparingar, kommer inte att ge effekt i form av kostnadssänkningar förrän under den senare delen av 2004.
De dåliga siffrorna för Q1 låg i linje med börsanalytikernas förväntningar och börs-kursen steg paradoxalt. En anledning är att SAS-ledningen bibehåller sin vinstprognos för helåret 2004.
Bland bolagen i koncernen stod Scandinavian Airlines, med -1,045 miljarder, för den övervägande delen av kvartalsförlusten.
Spanair förlorade överraskande hela 292 miljoner, delvis beroende på minskad efterfrågan efter terroraktionerna i Madrid i mars. Finlandsopererande Blue1 går också dåligt, – 66 miljoner, liksom Rezidor SAS-hotellen med -100 miljoner.
Men det finns plusvarianter i SAS-koncernen. Norska Wideroe och Braathens samt flygutbildningen SAS Flight Academy redovisade ett sammanlagt överskott på 75 miljoner.
ulf wallin

Kommentarer är stängda.