Annons:

SJ:S LÖNSAMMA LEKSTUGA

Efter åtta år som vd lämnar Anders Melander SJ Rent A Train.Det är en expanderande och välmående verksamhet som efterträdaren Michael Wikström får ärva.- Det har varit fantastiska år. Men verksamheten är inget självspelande piano, det gäller att ligga på hela tiden, säger 47-årige Anders Melander.

TEXT ulf wallin foto anders Roth & marcel pabst
I mars fick bolaget året ut på sig att göra den klassiska nattågstrafiken mellan Malmö och Berlin lönsam.
– Alternativet för SJ var att lägga ned linjen. Jag är säker på att vi kan få god ekonomi genom nya grepp. Vi måste exempelvis utnyttja tyskarnas hysteriska intresse för Henning Mankells Wallander-deckare .
Anders Melander i ett nötskal. Okonventionella idéer, roliga ”upptåg” och affärsmässigt driv.
Han värvades 1996 till det som då kallades SJ Konferens- & Specialresor. Dåvarande persontrafikchefen Karl-Erik Strands idéer om att utnyttja lediga lok och vagnar hade lett till publiksuccéer som Rocktåget.
– Totalt hade specialreseverksamheten för stora förluster. Det fanns ingen strategi, minns han.
Karl-Erik Strands uppdrag till Anders Melander var tydligt: Utnyttja de stolar som annars skulle förbli osålda och förbättra SJ:s tråkstämpel.
Han hade Strand och Per Jönsson, vd för SJs Trafikrestauranger, i ryggen. Men i övrigt inledde Melander förnyelsearbetet i stark motvind. Förändringsobenägna SJ-teknokrater fnyste åt det som de ansåg vara en lekstuga.
– Vi fick bryta ny mark och jag stångade ofta pannan blodig mot lokala SJ-chefer. Mycket av energin gick till att åka land och rike runt och övertyga om att chartertågen måste projektledas professionellt och samlas på ett ställe.
Idag är SJ Rent a Train rumsrent och i det bolagiserade SJ med ny transparens är det ostridigt att verksamheten levererar bra resultat.
Med erfarenheter som svensk försäljningschef på Stena Line och som chef för Försvarsmaktens resande, styrde Anders Melander snabbt om till ett tydligt affärs-
fokus. Kreativitet var nyckelord och proaktivt spårades externa kunder. Från att ha varit ett sidoprojekt för interna nycker ligger idag SJ Rent A Trains marknad externt.
– Nu tar vi ordentligt betalt när vi kan och rabatterar bara när vi måste.
Det viktigaste verktyget är nya produkter och koncept.
– Vi tänkte tidigt i upplevelser. Istället för att låta resan bli en ren transportsträcka, ville vi att upplevelserna ombord skulle uppfattas som en naturlig del av eventet. Okonventionella miljöer på tågvagnar kan driva resbehov. Det går att utveckla vidare.
Tillsammans med eventbyråer som Leo Burnett, Eventyr, Creator och Hansen har SJ Rent a Train bjudit på nyskapande:
Åretåget, TURtåget, Grøna Tåget (till Roskilde), Golftåget, Boktåget, Barntåget och Gaytrain för att nämna några utöver en lång rad företagskonferenser och event.
Idag vilar SJ Rent A Train på fem ben:
Utställningar. Företag kan ställa ut på tåget och resa med sin ”railshow” till de egna kunderna runt om i landet. Järnvägsstationerna mitt i stadskärnorna gör inte försäljningsmöjligheterna sämre.
Chartertåg. Bolagets överlägsna cash cow, där bar-, pub- och nattklubbsvagnar förstärker upplevelsen. Öhrling Price Waterhouse chartrade fyra tåg med 2 100 anställda för en rullande happening med uppehåll ”mitt i skogen” där gästerna bjöds på dukade bord och levande musik innan de fortsatte till karnevalen vid Åre strand.
Djurgårdens supportrar har åkt med ”Guldpilen” till de avgörande matcherna de två senaste åren. H&M fyllde ett chartertåg med internationella journalister inför lanseringen av höstkollektionen i Dalhalla. Hundratalet inhyrda raggarbilar tog gästerna från tåget till gruvcatwalken och värdinnan Grace Jones, Hello Sweden har chartrat golftåg som på mindre än 50 timmar betat av tre av Sveriges bästa golfbanor.
Koncepttåg. SJ Rent a Train skapar en egen idé och tar själv den ekonomiska risken. Snötågen från Köpenhamn till de svenska fjällen är ett exempel, Åretågen och Mässtågen är andra.
Konferensvagnar. Har passerat sin mognad och minskar nu. Inte minst på grund av den framtida bristen på vagnar när Intercitytågen successivt fasas ut.
Nattågstrafiken Malmö-Berlin. Ett samriskförfarande med tyska GVG där bolagen delar på både utgifter och inkomster. Idag står resandet söderut för 80 procent av trafiken. ”Reptricket” är att locka tyskar att åka norrut.
Anders Melander ser en fortsatt stor utvecklingspotential i chartertrafiken. En ny idé är att ta danska turister från Köpenhamn och via Göteborg åka över gränsen till norska skidorter. En annan idé är att kombinera Berlintåget med chartertåg vidare ut till Prag, Wien, Budapest och Warszawa.
Problemet är att järnvägsnäringen är oerhört byråkratisk och traditionell. Den styrs av nationella regelverk och säkerhets-aspekter. Det görs väldigt lite för att underlätta tågtrafik över landsgränserna.
Melander tror även på en utveckling av de rullande utställningarna. Att tvinga besökare till en given destination som dagens mässor är svulstigt och otidsenligt. Det är effektivare att sätta upp sin utställning på tåget och istället söka upp kunden.
Eftersom Rent A Train till största delen verkar på inrikesmarknaden har 11 september inte påverkat bolaget i så hög grad.
– Förra året sjönk vinsten och för första gången kände vi av konjunkturen.
När Anders Melander skådar in i framtiden ser han ett ökat kundkrav på komfort. Intercitytågen har snart spelat ut sin roll.
– En kund som är van vid X2000 förväntar sig samma standard vid ett charterarrangemang.
Det kan komma att leda till en huggsexa med ”vanliga” SJ om den framtida vagnparken.
– Framtidsfrågan som måste ställas är: Vad tjänar vi mest på – halvfyllda ordinarie X2000-tåg eller chartertåg? Kanske blir det så att X2000-tågen används för charter medan de vanliga passagerarna får nöja sig med intercitytåg på exempelvis lågfrekventa lördagsavgångar, funderar Anders Melander.
När han lämnar sitt skötebarn så satsar SJ plötsligt stort. Den nye vd:n Michael Wikström har hittills varit chef för SJ:s viktiga fjärrtrafik med en omsättning på flera miljarder. Nya tungviktare lyfts dessutom in i styrelsen och det signaleras att SJ Rent a Train äntligen ska börja få tillgång till X2000-tåg.
Blir du bitter och avundsjuk?
– Absolut inte. Jag ser det som ett kvitto på att jag lyckats bra, nu kan jag med gott samvete pröva vingarna inom flyget, säger Anders Melander med ett leende.
Den 1 juni börjar hans nya karriär som kommersiell chef för regionflygplatserna vid Luftfartsverket.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024