Annons:

Miljardvinst för Ryanair

Trots en enorm prispress - främst på den tyska och brittiska marknaden - gjorde Ryanair miljardvinst under förra verksamhetsåret som slutade i mars.

Resultatet efter skatt minskade med 5 procent till 2 061 miljoner kronor (2 178). Vinstmarginalen landade på 21 procent, skyhögt över de flesta konkurrenter, men 7 procentenheter lägre än året innan.
Ryanairs våldsamma expansion med 73 nya linjer ledde till att antalet passagerare ökade med 47procent till 23,1 miljoner. Att intäktsökningen stannade på 28 procent berodde på den kraftiga pressen på biljettpriser och yield, som sjönk med 14 procent.
I ett tidigare skede befarade Ryanair förlust under fjärde kvartalet till följd av ”prisslakten”, men det slutade ändå med svarta siffror. Sedan Ryanair börsnoterades i maj 1997har bolaget aldrig uppvisat en kvartalsförlust.
– Sedan februari har priserna rasat med 22 procent, men eftersom vi räknat med ett 30-procentigt prisfall blev det ändå vinst för Q4, säger Sean Coylle, affärsutvecklings-chef på Ryanair, som ledde en presskonferens om årsbokslutet i Stockholm,
Ryanair spår att genom-snittspriset kommer att fortsätta nedåt i år, 5-10 procent i sommar och 10-20 procent i vinter.
Till skillnad från de flesta konkurrenter har Ryanair inte infört ett bränsletillägg för att kompensera sig mot de kraftigt ökande bränslepriserna utan försöker i stället utnyttja situationen för att locka till sig fler passagerare. Med en kassa på drygt 11 miljarder kan lågprisjätten ta den risken. Även om oljepriset ligger kvar på nuvarande nivå, 40 dollar fatet, räknar Ryanair med att göra en vinst på närmare 1,9 miljarder kronor i år.
– Men andra flygbolag med dålig kassa kommer att tvingas ur marknaden på grund av prispressen och de ökande bränslepriserna, säger Sean Coylle.
Katarina myrberg

Kommentarer är stängda.