– GDS-avgifterna som vi tvingas betala är för dyra med tanke på de löjligt låga flygpriser vi erbjuder. Resebyråer ska även i fortsättningen kunna boka oss via GDS:erna, men då kommer de att få betala för det, säger Maunu von Lüders, vd för Nordic Airlink.
80 procent av Nordic Airlinks biljetter säljs via internet, resten via resebyråer. Orsaken till att flygbolaget dragit ner utbudet av bokningsbart flyg i Amadeus är är det egna webbaserade
internetbokningssystemet som inte kan ”prata” med GDS:erna. Nordic Airlink har därför tvingats plocka ut delar av sitt utbud av flygstolar, på flygspråk kallat inventory, och öronmärka det för resebyråförsäljningen.
– Men eftersom det mesta säljs via nätet har vi nu begränsat antalet flygstolar på varje flight som kan bokas via Amadeus. Vi finns inte alls i de andra GDS:erna, men vi för en dialog med Galileo som utvecklar produkter för low cost carriers, säger von Lüders.
Under sommaren ska Nordic Airlink utveckla ett system som kan användas för flera distributionskanaler. Samtidigt förhandlar Nordic Airlink med Amadeus för att få ner GDS-avgiften, som i sin tur ska betalas av de bokande resebyråerna, i gengäld mot att GDS-distributionen begränsas till de nordiska länderna.
-För ett regionalt flygbolag som vi är det lika onödigt att finnas med i bokningssystem över hela världen som att annonsera i New York Times, säger Maunu von Lüders.
GDS-avgiften uppgår enligt flygbolagen till cirka 4 dollar per bokat segment. Nordic Airlink har beräknat att den totala kostnaden för att ligga i en GDS inklusive betalning via IATA:s BSP-system uppgår till 60-70 kronor per flygsträcka.
KATARINA MYRBERG