Annons:

”SAS missgynnar kabinpersonalen”

Oetiskt, klumpigt och oförskämt. Så beskriver Leif Nicklagård, biträdande avdelningschef på HTF, SAS avslutade förhandlingar med kabinfacket.

– Vi blev lurade av arbetsgivaren. Under hela förhandlingen sa SAS att det inte skulle göras någon skillnad på piloter och kabinpersonal. När allt var påskrivet och klart visade det sig att kabinpersonalen fick ta större del av smällen, säger han upprört.
Det nya kollektivavtalet innebär frysta löner, sänkta lönetillägg och betydligt mer flygtid än tidigare. Pilotfacket, som skrev på avtalet dagen efter kabinfacket, drabbades av en klart lägre sänkning av traktamentena än de kabinanställda.
– Det är helt orimligt med olika ersättning. De ligger ute på hotell och äter samma mat, ändå får de helt olika ersättning Och det handlar inte om bara några kronor i skillnad.
Effekten av avtalet är att kabinpersonalen känner sig kränkt och trampad på. Kabinpersonalen har skrivit på ett avtal som innebär att de gamla förmånliga SAS-traktamentena ersättas av de sämre statliga, på inrikesflygningar får personalen måltidstillägg istället för traktamente.
På Europaflygningar lastas inte ombord mat till kabinpersonalen längre, medan piloterna fortfarande får mat.
– SAS har betett sig så klumpigt. De förlorar kunder på det här, när misstämningen sprider sig i kabinen. Men det tas inte på allvar. Det pågår fortfarande en diskussion, men jag har små förhoppningar, säger Leif Nicklagård.
Överhuvudtaget menar han att förhandlingarna var konstiga, eftersom arbetsgivaren inte visade några tecken på tillmötesgående.
– Förhandlingarna fördes under hot, som att exempelvis använda andra flygbolag eller att ombilda bolaget. Vi skrev på efter stora diskussioner för att undvika större lönesänkningar och nya pensionsvillkor. Men det blev ändå mycket kännbart för personalen, säger Nicklagård.
SAS vill inte kommentera om kabinpersonal missgynnats i förhållande till piloter. Koncernen jämför kabinpersonalens villkor med andra bolag på den svenska marknaden.
– Vi har förståelse för att det kan vara svårt att acceptera försämringar i de nya villkoren, men SAS är utsatt för hård konkurrens och kan inte ha större kostnader än våra konkurrenter. Förutsättningarna mellan de tre skandinaviska marknaderna skiljer sig och därför är det naturligt att vi bildar nationella bolag, säger Tomas Pira, personalchef för SAS i Sverige.
Han säger att SAS ställde stora krav på förändrade villkor i kollektivavtalen. De avtal som tecknades uppfyllde bolagets krav på kostnadsbesparingar hos respektive yrkeskategori.
– Lösningarna för att nå målet skiljer sig dock på en del punkter. Den svenska delen av SAS ställde krav utifrån svensk arbetsmarknads lönevillkor och förutsättningar. Bland annat att traktamentesnivåerna ska följa Skatteverkets rekommendationer, säger Tomas Pira.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024