Annons:

Trögt locka nya hotell till Park Inn

Lågkonjunkturen gör det svårare för kedjor och organisationer att locka nya medlemshotell. Park Inn ligger fortfarande, knappt två år efter att Rezidor SAS fick rätten att lansera varumärket, på 19 hotell.

– Att skaffa de första nitton hotellen gick snabbare än vi trodde. Men sedan har konjunkturen gjort det trögare. Dessutom tillhör de flesta svenska hotell någon organisation eller kedja och det tar ett halvt till ett år att dra sig ur, säger Claes Livijn,
affärsutvecklingschef i Norden För Rezidor SAS.
Målet är 25-30 hotell under 2004. Främst satsar Livijn på att locka hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö samt norra regionerna.
På Winn Hotels, som med sina fjorton hotell för ett år sedan gick över till Park Inn från Sweden Hotels, var förhoppningen att fler skulle nappa på varumärket..
– Att Park Inn expanderar framöver är oerhört viktigt. Men många tvekar att byta tillhörighet i tuffare tider, det kostar att byta varumärke, säger Börje Nordberg, delägare och grundare av hotellkedjan
Under fjolåret redovisade hotellkedjan, för första gången sedan starten 1991, ett negativt resultat till följd av lågkonjunkturen.
I resultatet ingår bland annat omstruktureringskostnader avseende övergången till det nya varumärket.
De första månaderna med nytt varumärke tappade hotellkedjan marknadsandelar.

– I början var det tufft att byta namn och sälja något som folk inte känner till. Sedan har vi återhämtat oss starkt. Varumärket är nu lika känt som vår tidigare tillhörighet, men fortfarande ligger Scandic och Radisson SAS klart över, säger Börje Nordgren.
Genom övergången till Park Inn har de centrala bokningarna, via Rezidor SAS bokningssystem, ökat med 52 procent under första kvartalet i år, jämfört med samma period året innan och dåvarande bokningssystem. Dessutom har Winn Hotel uppnått kostnadsbesparingar på inköp via centrala avtal på 3 miljoner på helårsbasis.
Även om fördelarna med övergången klart övervägt nackdelarna, enligt Nord-gren, har processen tagit mycket kraft.
– Det är mycket att lära sig när man ska in i ett internationellt varumärke. Men när det vänder är det viktigt att ha en stark organisation bakom sig. Vi kan lättare locka internationella gäster, är med i SAS Eurobonussystem och får tillgång till special-
resurser, säger Nordgren.
Karin Starkman Ahlstedt
Fakta Var tionde känner till Park Inn
36,2 procent av de tillfrågade i konsultföretaget Resurs marknadsundersökning Hospitality & Travel Brands, som gjordes av konsulten Hans Remvig i höstas, sa sig vara medvetna om varumärket Park Inn Motsvarande siffra för Ramada var 28 procent, Sweden Hotels 32,2, Choice 22,2 och Rica City Hotels 15 procent. För Scandic var siffran 96,2 och Radisson SAS 62,6 procent. Kännedomen om varumärket, det vill säga de som sa sig ha kunskap om varumärket, var dock högre för Sweden Hotels och Ramada (17,6 respektive 14,6) än Park Inn med 10,2 procent. Scandic och Radisson SAS ligger skyhögt över med 77,4 respektive 48 procent
Fakta Winn Hotels
Software Hotels bytte i maj 2003 namn till Winn Hotels. Under våren 2003 lämnade hotellkedjan Sweden Hotels och ingick i mars 2003 ett avtal med Rezidor SAS som gav rättigheten att driva hotellen under varumärket Park Inn.
I hotellkedjan ingår 14 hotell.
Omsättning 2003: 324,6 miljoner kronor
Resultat 2003: -4,6 miljoner kronor

Kommentarer är stängda.