Annons:

Snowflake blir flygbiljett

Snowflake upphör som självständigt lågpriskoncept med egna flygmaskiner. Varumärket blir istället framtida benämning på SAS billigaste biljetter.

– Det blir vårt brand för billiga resor och vi introducerar det på fler nya SAS-destinationer, säger SAS koncernchef Jörgen Lindegaard.
Tanken på att bilda ett eget lågkostnadsbolag inom SAS-koncernen är därmed slutgiltigt avförd från agendan.
– Det hade bara blivit aktuellt om vi inte lyckats genomföra vårt turn aroundprogram. Men nu har vi lagt grunden för ett SAS med en kostnadsnivå som kan konkurrera med de nya lågprisbolagen. Varumärket Snowflake har fått ett starkt genombrott framförallt i Sverige och Danmark och därför vill vi använda varurmärket som en kategori för billiga biljetter.
I Norge har SAS lågkostnadssatsning SAS Braathens utvecklats mycket bra, och att lansera Snowflake på den norska marknaden anses därför onödigt kostsamt.
Vissa destinationer, som till Bagdad och Sarajevo, kommer att förbli exklusiva Snowflakeresmål. Men det behöver inte betyda att de genomförs i Snowflakes gulmålade flygplan. Det kan lika gärna bli i Scandinavian Airlines egna.
– Respektive chef för Scandinavian i Norge, Sverige och Danmark får bestämma om vi ska satsa på fler Snowflakedestinationer utrikes eller inrikes. De avgör också om flygplan ska målas i Snowflakes färger, säger Jörgen Lindegaard.
De speciella Snowflakebiljetterna kommer även i fortsättningen att kunna bokas på Snowflakes egen hemsida och Scandinavians.

Kommentarer är stängda.