Annons:

Europas affärsmän ratar fortfarande lågprisflyget

Europeiska affärsresenärer lockas mer av nätverksflygbolagens låga flygpriser än de nya lågkostnadsbolagens biljettfynd.

Det visar en studie affärsresebyråkedjan Carlson Wagonlits europeiska analysgrupp genomfört.
Studien omfattar 5,5 miljoner affärsresor och visar att mer än åtta av tio affärsresenärer fortfarande reser med nätverksbolagens ( som Lufthansa, SAS och British Airways) dyraste affärsresebiljetter som ger full flexibilitet.
12 procent av resenärerna väljer dock billiga priskategorier hos nätverksbolagen – i studien benämns dessa low fare. I genomsnitt är low fare-biljetterna 35 procent billigare än fullpriserna.
Endast 2 procent väljer att flyga med de nya lågkostnadsbolagen, som Ryanair och Easyjet, trots att dessa biljetter i genomsnitt är 55 procent billigare än nätverksbolagens fullprisbiljetter.
Svårigheten för lågkostnadsbolagen att penetrera affärsresemarknaden förklaras av CWT med att affärsresenärernas lojalitet med nätverksbolagen är hög. Större turtäthet och avresa från mer centralt belägna flygplatser är andra faktorer som talar för nätverksbolagen.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024