Annons:

Betalkrångel när FlyMe flyger statstjänstemän

Om affärsresebyråerna brottas med hur lågkostnadsflyget ska bokas är det en västanfläkt mot nästa utmaning: Hur ska företagen betala? I höst ställs problematiken på sin spets. Orsaken: Bland annat FlyMe.

– När det gäller betalningsstrukturen mellan resebyråer, flygbolagen och kortföretagen har man inte ens kommit ur startgroparna, säger travel management-konsulten Lambros Andreasson.
Den vanliga betalningsgången för flygresor på affärsresebyråer har traditionellt gått genom kortföretagens resekonto. Den enskilda affärsresenären har inte behövt betala flygbiljetten med sitt betalkort för att sedan redovisa det för sin arbetsgivare via sin reseräkning. I stället har betalningen gått via företagets kortlösa konto, resekonto, som kortföretaget och resebyrån administrerar.
Det fungerar dock inte hos lågkostnadsbolagen som bara kan bokas via nätet.. När resebyråsäljaren gör en sådan bokning måste betalningen betalas via affärsresenärens kort eller manuellt överenskomna faktureringsrutiner.
– För en affärsresenär som aldrig tagit upp en flygbiljett på sitt kort blir det givetvis krångligare att i efterhand tvingas redovisa kvitton. Följden kan bli att han istället ber resesäljaren ordna resan med ett nätverksbolag, som SAS, även om det blir dyrare, säger Lambros Andreasson.
Enligt American Express marknads- och försäljningsdirektör Bengt Roswall har inget icke-GDS-anslutet lågkostnadsbolag med skandinavisk trafik i dag en teknisk lösning för betalningsrutiner via resekonto för resebyråbokade biljetter.
FlyMe hör till dem. I somras blev bolagen förstahandsalternativ för statens resor från Stockholm till Göteborg/Malmö. Men om bolaget inte kan erbjuda smidiga betalningslösningar via resekonto finns risken att resenärerna i statens tjänst väljer SAS eller Malmö Aviation. Särskilt som många offentligägda verksamheter är restriktiva med att låta sina anställda använda kreditkort.
– Ska FlyMe och andra lågkostnadbolag lyckas i konkurrens om de offentliga resenärerna och storföretagen måste branschneutrala betalningsrutiner etableras, säger Andreasson.

KATARINA MYRBERG
akta Flygbolagen betalar
– Resebyrån säljer
De globala distrubitionssystemen skapades av flygbolagen i slutet på 80-talet för att underlätta försäljningen hos resebyråerna. För varje GDS-bokad flygsträcka betalar flygbolaget cirka 4 dollar. Resebyrån betalar en licens för att använda GDS:en, men betalar inget för varje enskild flygbokning. Däremot erhåller resebyråer som säljer stora volymer bonusar/incentives från GDS:en, vilket blivit en viktig intäktskälla för större resebyråer. Nu ifrågasätter flygbolagen nivån på GDS-avgiften och anser att även resebyrån måste bidra till den.
fakta ordlista
Screen scraper-system = kallas även flight scanning. Sökmotorer som ”skrapar” av information på utvalda flygbolags hemsidor i jakt på de billigaste priserna. Presenteras på resebyråsäljarens skärm.
API-lösning = Resebyrån eller internetbokningssystem ( som GTM) skapar en direktlänk till ett flygbolags eget inventory, där alla tillgängliga platser och priser är tillgängliga. Vid ett sådant förfarande går flygbolaget och resebyrån förbi GDS-systemet och slipper GDS-avgiften.

Kommentarer är stängda.