Annons:

Staten väljer FlyMe före SAS

Lågprisbolagen FlyMe, Nordic Airllink och Swe Fly blev vinnare när staten upphandlade inrikes flygresor. Prestige- och ekonomiförlusten blev stor för etablerade bolag som SAS och Malmö Aviation.

Det är FM Log, Försvarsmaktens Logistik, som skött upphandlingen åt myndigheterna. Staten köper årligen inrikes flygresor för drygt 400 miljoner kronor. Flest på linjerna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.
– Vi ser främst till pris och tidtabeller. Bolagens eventuella överlevnadsmöjligheter kan vi inte bedöma, säger Nils-Åke Larsson, produktchef på FM Log till Flygtorget.
SAS, där staten äger 21,4 procent, har hittills varit förstaval på dessa sträckor. Men det nya ramavtalet, som gäller ett år med en möjlig förlängning på ytterligare ett, innebär att stora myndigheter som Försäkringskassan, Riksbanken och Riksrevisionsverket i fortsättningen istället ska flyga med det nystartade Göteborgsbaserade lågkostnadsbolaget FlyMe.
– Statsavtalet är en framgång för oss. Vi erbjöd bra start- och landningstider, ombokningsbara biljetter och låga priser, säger FlyMe:s nytillträdde vd Anders Holst, tidigare koncernchef i Fritidsresegruppen.
Det statliga avtalet har omedelbart betytt att flera av landets största resebyråkedjor tvingats omvärdera FlyMe. Från att tidigare vägrat sälja FlyMe-biljettter görs nu snabbutvärderingar om lågkostnadsbolagets biljetter ska göras tillgängliga för resebyråernas kunder.
– Nu måste vi tänka om och göra en ny utvärdering, säger Tickets koncernchef Lennart Käll.
– Men det avgörande för FlyMe är om bolagets avgångsfrekvenser och destinationsutbud. I Norge skrev staten för två år sedan avtal med Norwegian Air Shuttle istället för SAS Braathens. Men eftersom NAS inte hade tillräckligt med avgångar till viktiga destinationer blev inte effekten för Braathens särskilt negativ, säger BTI Nordics koncernchef Hans Holmen.
På sträckan Stockholm-Göteborg placerades SAS som fjärdehandsval. De statsanställda hänvisas där i tur och ordning till FlyMe, lågkostnadskonkurrenten Nordic Airlink samt Malmö Aviation. På Stockholm-Malmö är SAS tredjehandsval.
SAS informationschef Bertil Ternert tröstar sig med att bolaget fått tillbaka bland annat Ericsson som avtalskund och att SAS genom sina tätare avgångar ändå räknar med många statliga resenärer.
Något som trogna Eurobonusutnyttjande tjänstemän och politiker säkert kommer att hänvisa till?
Enligt branschexperten Harald Rosén kan de missade statsresorna innebära att SAS tvingas dra trafik på inrikeslinjer som Arlanda-Göteborg, -Luleå, -Umeå och -Malmö och överge destinationer som Karlstad, Örnsköldsvik och Kiruna.
Vid årsskiftet sker den statliga upphandlingen för utrikesresor till 20-25 destinationer och till ett värde av uppemot 700 miljoner kronor.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024