Annons:

Ryanair tänker inte teckna svenska fackavtal

Ryanair tänker inte teckna svenska kollektivavtal och tillbakavisar anklagelserna om dåliga arbetsvillkor för personalen.

Det klargjorde Ryanairs vd Michael O´Leary när han besökte Stockholm på måndagen.
Flygbolaget tänker även stämma Dagens Nyheter efter en stort uppslagen artikel, där Ryanair anklagas för bristande säkerhet. DN:s artikel byggde på flera incidentrapporter till de irländska luftfartsmyndigheterna. Myndigheterna påpekade dock att Ryanair inte hade fler incidenter än andra flygbolag. På presskonferensen uppstod en hetsig debatt mellan O´Leary och tidningens reporter.
– Ryanair uppfyller alla säkerhetsbestämmelser med råge. Det inträffar hela tiden incidenter hos alla flygbolag. Att det sker betyder inte att vi bryter mot säkerhetsbestämmelser, sade O´Leary.
Ryanair menar också att fackförbundet HTF gått ut med vilseledande uppgifter angående kabinpersonalens löner. Kabinanställda placerade på Skavsta uppgavs ha 14 000 kronor i månaden och jobba sex dagar i veckan. Många svenska flygvärdar/flygvärdinnor ska också ha slutat och i dagsläget skulle bara 4 av 48 kabinanställda vara svenskar.
Enligt Ryanairs personaldirektör Eddie Wilsson tjänar kabinpersonalen 16 700 – 18 200 kronor i månaden. Tjänstgöringsschemat följer modellen 6 dagars tjänstgöring, 3 dagar ledigt, 6 dagars tjänstgöring, 2 dagars ledigt, vilket ger en arbetstid på 8-9 timmar per dag.
– 10-15 av våra anställda på Skavsta är svenskar. Men det är inget problem att inte alla är det. Vi är ett internationellt företag med mer än 20 nationaliter. Vi har många olika nationaliteter på alla våra europeiska baser, säger han.
Däremot är kabinpersonaljobbet på Ryanair ett genomgångsyrke för många av de unga anställda till skillnad från exempelvis SAS där många förblir flygvärdinnor under större delen av sitt yrkesliv.
– I genomsnitt stannar de kanske tre år. De som inte stannar kvar går vidare till långdistansflygbolag som Virgin och Emirates. Andra söker sig till andra yrken., förklarar O´Leary.
Däremot är sjukersättningen mycket lägre, eftersom bolaget är hemmahörande på Irland.
Ryanair har de högsta pilotlönerna i Europa på shorthaullinjer, enligt bolaget, och har högre genomsnittslöner för hela personalstyrkan jämfört med EasyJet (som har kollektivavtal), Lufthansa och British Airways.
Michael O´Leary betonar att Ryanair inte förbjuder sina anställda att vara fackligt anslutna, eftersom det är en laglig rättighet att tillhöra facket i Irland. Men de som inte är fackanslutna erbjuds högre löner med hänvisning till att gamla fackliga avtal försämrar möjligheten till effektiva arbetsrutiner.
Han utesluter dock inte att Ryanair någon gång i framtiden kan komma att sluta kollektivavtal.
– Det sker den dagen en majoritet av våra anställda begär det.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024