Annons:

Finnkamp på Flyg med Framtid

Finnkampen mellan SAS och Finnair står överst på dagordningen när Svenskt Flyg samlar branschen till det årliga seminariet Flyg med Framtid.

– Även om Ryanair stått i mediafokus den senaste tiden står den stora bataljen om flygtrafiken och jobben i den nordiska flygbranschen mellan SAS och Finnair-koncernen, säger Harald Rosén, generalsekreterare i Svenskt Flyg
I ringhörnan under seminariets avslutande debatt kommer därför Sören Belin från SAS-gruppen att återfinnas tillsammans med Henrik Arle, chef för Finnairs flygverksamhet. Hur länge ska ”gerillakriget” på varandras hemmamarknader fortsätta är en fråga som ska besvaras, men framtiden för flygallianserna, trafiken till Asien och vilka flygplatsnav som blir viktigast i Norden är andra ämnen på agendan.
Tidigare på dagen upplåts talarstolen åt Finnairs lågprisspjutspets på svenska marknaden, Nordic Airlinks vd Mauno von Lüders, och FlyMe:s vd Anders Holst. De sammanförs sedan med SAS Sveriges vd Anders Ehrling.
Den mest långväga föredragshållaren blir flygtillverkaren Boeings Europachef Stephen D Ford. Från betydligt närmare håll kommer riksdagspolitiker för sedvanlig grillning om flygpolitiken. Även partiledare kommer att medverka – dock i förinspelade tv-inslag.
– Vi ställer fem frågor om flygets roll. Och det ska inte vara några statssekreterare utan folk från högsta politiska nivå som svarar. Däremot vet jag inte om Göran Persson ställer upp eller om han skickar fram näringsminister Leif Pagrotsky, säger Harald Rosén.
För att delta på det nyhetsspäckade Flyg med Framtid anmäler du dig enklast på www.flygtorget.se/nyheter. Det kommer även att finnas en länk dit från Travel News nyhetssajt www.travelnews.se
KATARINA MYRBERGFinnkampen mellan SAS och Finnair står överst på dagordningen när Svenskt Flyg samlar branschen till det årliga seminariet Flyg med Framtid.
– Även om Ryanair stått i mediafokus den senaste tiden står den stora bataljen om flygtrafiken och jobben i den nordiska flygbranschen mellan SAS och Finnair-koncernen, säger Harald Rosén, generalsekreterare i Svenskt Flyg
I ringhörnan under seminariets avslutande debatt kommer därför Sören Belin från SAS-gruppen att återfinnas tillsammans med Henrik Arle, chef för Finnairs flygverksamhet. Hur länge ska ”gerillakriget” på varandras hemmamarknader fortsätta är en fråga som ska besvaras, men framtiden för flygallianserna, trafiken till Asien och vilka flygplatsnav som blir viktigast i Norden är andra ämnen på agendan.
Tidigare på dagen upplåts talarstolen åt Finnairs lågprisspjutspets på svenska marknaden, Nordic Airlinks vd Mauno von Lüders, och FlyMe:s vd Anders Holst. De sammanförs sedan med SAS Sveriges vd Anders Ehrling.
Den mest långväga föredragshållaren blir flygtillverkaren Boeings Europachef Stephen D Ford. Från betydligt närmare håll kommer riksdagspolitiker för sedvanlig grillning om flygpolitiken. Även partiledare kommer att medverka – dock i förinspelade tv-inslag.
– Vi ställer fem frågor om flygets roll. Och det ska inte vara några statssekreterare utan folk från högsta politiska nivå som svarar. Däremot vet jag inte om Göran Persson ställer upp eller om han skickar fram näringsminister Leif Pagrotsky, säger Harald Rosén.
För att delta på det nyhetsspäckade Flyg med Framtid anmäler du dig enklast på www.flygtorget.se/nyheter. Det kommer även att finnas en länk dit från Travel News nyhetssajt www.travelnews.se
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.