Annons:

SAS och Snowflake pratar olika språk

SAS integration av Snowflake innebär problem. De olika bokningssystemen talar inte med varandra.

– Under en period kommer vi leva med en övergångslösning. Det är problem för oss men inte för kunderna. Vi kommer att ha manuella lösningar, säger Camilla Wallander, marknadschef på SAS.
Bakgrunden är att förlustprojektet Snowflakes egna flygningar har lagts ner. Istället fungerar de som de billigaste biljetterna på de ordinarie Europalinjerna. Biljetterna kommer fortsatt att beställas via Snowflake.com.
– Vi vill inte blanda denna lågprisprodukt med våra andra produkter. Därför behöver vi två avskilda distributionskanaler, säger Camilla Wallander.
SAS är ett systemintensivt företag gällande exempelvis styrning av flyg, avräkning, och yieldprogram. För att kostnadseffektivisera organisationen ska Snowflake integreras in i scandinavian.net så mycket som möjligt. Det är ett långsiktigt fortlöpande projekt vilket medför kostsamma övergångslösningar. Integrationen av systemen kommer att innebära mycket manuell handpåläggning, något som personalen på Snowflake inte är främmande för.
– Snowflake har varit väldigt manuellt och vi kommer behålla många av de manuella resurserna.
Snowflake fungerade som en experimentverkstad. Avsikten var att testa nya arbetssätt vilka var svåra att testa i en traditionell miljö. Det gav olika lösningar vilka idag inte är helt enkla att få att gå hand i hand.
– De har haft ett synsätt på optimering som inte riktigt passar. Scandinavian.net fungerar på alla våra system. Det är den plattform vi vill ha Snowflake på. När vi kommit över dit har vi löst allt, säger Camilla Wallander.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024