I juni nästa år inleder flygbolaget daglig trafik till New Yorkflygplatsen Liberty i Newark, samma flygplats som SAS trafikerar. Avgångstiderna är nästan identiska med SAS.
– De lyfter från Stockholm en kvart före oss, konstaterar SAS svenske försäljningschef Lennart Johansson.
Även om Malaysian Airlines trafikera r rutten tre dagar i veckan är det uppenbart att Continental ser SAS som huvudkonkurrenten i kampen om affärsresenärerna. Efter 11 september 2001 lade både Delta Airlines och American Airlines ner sin direkttrafk mellan Sverige och USA. I stället är det nu Continental, som på 80-talet var samarbetspartner med SAS, som för första gången etablerar Sverigetrafik och tror marknaden är stor för mer än en aktör.
– Vi ser en snabbt växande marknad. Det är många företag som reser mellan länderna. Det är våra internationella linjer som går bäst och tenderar att bli lönsamma inom ett år, säger Tim Kennedy, Europachef på Continental.
Bolaget nöjer sig dock med att inleda Stockholmsflygningarna med en Boeing 757-200, som tar 172 passagerare. Tim Kennedy jämför med rutterna till Manchester och Birmingham som flygbolaget startade för flera år sedan.
– Det är en modell som fungerat bra för oss. När marknaden vuxit har vi växlat upp till större plan. I dag trafikerar vi Manchester med en Boeing 777.
Den nya direktlinjen hälsas med tillfredsställelse av den svenska mötesindustrin.
– För Stockholm som konferens- och kongressdestination är det oerhört viktigt med direktlinjer och jag hoppas det kan späda på resandet från USA, säger Catharina Hamilton, konsult och tidigare vd på Congrex.
KATARINA MYRBERG