Annons:

SNABBFÄRJA LOCKAR FLER TILL GOTLAND

De nya snabbfärjorna blev ett lyft för Destination Gotland förra året. Passagerartillströmningen ökade med 4 procent till drygt 1,4 miljoner resenärer, trots ökad konkurrens från flyget.- Med kortare restid och fler turer har vi filat ner tröskeln och gjort det enklare att resa till Gotland, säger Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland.

Den första snabbfärjan M/S Visby sattes i trafik förra våren, den andra M/S Gotland i höstas. Trenden Destination Gotland ser är att resandet ökade under juli – den viktigaste sommarmånaden – men relativt sett var passagerarökningen kraftigast på hösten.
– Det är människor som kanske åker en extra gång
till fritidshuset eller till släktingar eller förlägger en kortsemester eller konferens till ön. Även antalet bussgrupper har ökat. Att resandet ökar utanför högsäsong är väldigt positivt för oss och för Gotland, säger Per-Erling Evensen.
Flygkriget mellan Gotlandsflyg och Skyways (och även Malmö Aviation gör ett inhopp i sommar) har enligt Evensen inte påverkat Destination Gotland negativt.
Exempelvis är flyget sällan ett alternativ för familjer med barn som vill ha bilen med.
Snabbfärjan från Nynäshamn tar 1500 passagerare på varje tur till Gotland max tre gånger om dagen. Flyget tar 30-50 personer per flight och kan volymmässigt aldrig ersätta färjorna.
– Det är svårt att säga hur mycket bättre det hade gått utan lågprisflyget. Men jag tycker vi kompletterar varann och flygets ökade frekvens och marknadsföring stödjer all trafik till Gotland. Vår största konkurrent är balkongen – att folk stannar hemma.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024