Annons:

Ryanair upprörs avsvenskt säkerhetstillägg

Från den 1 januari 2005 kommer alla flygbolag att få betala 35 kronor per passagerare och enkel resa. Ryanair tänker ta ut den kostnaden som ett påslag på biljettpriset. Hos andra bolag som SAS finns inga direkta planer på pristillägg.

Avgiften är en konsekvens av beslut som fattades av EU-länderna gemensamt efter den 11 september 2001, om behovet av åtgärder för att höja säkerheten på flygplatserna.
Ett flygsäkerhetsdirektiv togs fram och varje land gavs i uppgift att implementera detta på lämpligt sätt. Regeringen, med stöd av vänsterpartiet och miljöpartiet, fattade i torsdags ett beslut om att införa ett säkerhetstillägg från årsskiftet.
– I Sverige används redan principen ”users pay” inom transportsektorn, där redare till exempel betalar för säkerheten i hamnarna. Nu blir det likadant på flygplatserna, säger infrastrukturministern Ulrika Messings pressekreterare Lovisa Lageström Lantz.
Det argumentet tycker flygbolagen klingar ihåligt.
– Det är bara i hamnarna som det är på det sättet. Om det är principen ”users pay” som ska gälla borde det gälla på alla fronter, även för tågtrafiken eller för säkerheten på landets vägar, säger Lotta Lindquist-Brosjö, Ryanairs Nordenchef,
För att jämna ut kostnaden mellan stora och små flygplatser har man summerat antalet passagerare och fördelar kostnaden per passagerare. Avgiften landar på 35 kronor per passagerare och enkel flygresa, enligt uppgift från näringsdepartementet.
Luftfartsstyrelsen kommer att ta ut avgiften från årsskiftet.
– Vi motsätter oss det schablontänkande som används. Självklart för att det slår proportionerligt hårdare mot oss som har lägre biljettpriser än andra, säger Lotta Lindquist-Brosjö. Ryanair tänker ta ut avgiften som ett tillägg på biljettpriset. SAS ledning fick frågan på dagens presskonferens, men svarade nekande på en direkt fråga om tillägg ska införas.
Inom EU kommer en rapport att sammanställas över hur olika länder implementerat flygsäkerhetsdirektivet. Konkurrensen snedvrids om olika länder använder olika modeller, menar flygbolagen
– Det ser olika ut i olika länder, men överallt betalar användaren på ett mer eller mindre direkt sätt. Skillnaden är att vi är öppna med det i Sverige, säger pressekreteraren på näringsdepartementet.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024