Annons:

SAS sparar mermed färre plan

SAS redovisade 57 miljoner kronor i vinst före skatt för tredje kvartalet, vilket var en tiondel av vinsten för samma kvartal förra året och betydligt mindre än de 250 miljoner kronor som analytikerna väntat sig.

Resultat var långt från tillfredsställande även om omsättningen låg i linje med analytikernas förväntningar, enligt SME Direkt. Bolaget omsatte 15,4 miljarder kronor under tredje kvartalet, en ökning med 3,4 procent jämfört med föregående år.
Ett problem är alla halvtomma plan. För att komma tillrätta med problemet med överkapacitet plockas tio flygplan ur trafik från och med december, vilket sparar 400-500 miljoner kronor netto. Det motsvarar en anpassning av kapaciteten med cirka 4 procent netto och sker genom justeringar av frekvenser och mindre ändringar i nätverket för Scandinavian Airlines Sverige, Scandinavian Airlines Danmark och SAS Braathens.
”Det är speciellt från den nordiska regionen till destinationer i övriga Europa som resandet inte riktigt tagit fart”, skriver VD Jørgen Lindegaard i rapporten till aktieägarna.
Oljeprisutvecklingen och den ökade kostnaden för flygbränslet fortsätter att ge SAS huvudvärk. Jämfört med ett år sedan är flygbränslet 90 procent dyrare idag. SAS har säkrat en viss prisnivå på bränslet för de kommande sex månaderna genom hedging, samt infört bränsletillägg som kompenserar för kostnadsökningen som motverkat de positiva effekter som uppnåtts genom högre trafikvolymer. Yielden som sjönk kraftigt första halvåret har stabiliserat sig.
– Arbetet med att stabiliserar enhetsintäkten har legat i fokus och intensifierats under det gångna kvartalet, skriver Jorgen Lindegard i rapporten.
Intäkterna för Scandinavian Airlines, som hyser en stor del av SAS passagerardel, minskade med nästan 6 procent under kvartalet och rörelseresultatet dök till minus 196 Mkr. Flygbolaget Spanair fortsätter att visa god vinst medan norska Braathens vände till förlust.
Det ursprungliga turnaroundprogrammet, som pågår sedan en längre tid, fortsätter som planerat. Enhetskostnaden i Scandinavian Airlines har sänkts med 26 procent sedan programmet inleddes 2003. Målsättningen har varit att 25-40 procent beroende på trafikflöde.
Det avtal som SAS nyligen skrev med Transportarbetarförbundet avviker från målet inom Turnaround 2005 och alternativa åtgärder för att nå en konkurrenskraftig kostnadsnivå utvärderas.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024