Annons:

DOT SKA FÅ SNURR PÅ SKAVSTA

Stockholm Skavsta flygplats är lågprisflygets Mekka i Sverige. Men trots -upprepade passagerarrekord har flygplatsen dragits med stora förluster.
För Skavstas vd Dot Gade Kulovuori är det kostnadsjakt som gäller.
– Vi har fortfarande mycket att lära av Ryanair som har totalt fokus på -kostnader i alla led. Men vi närmar oss break even.
OM MAN NISCHAR IN SIG på lågprisbolag måste man hålla i slantarna. De betalar mindre per -passagerare och vi måste jaga varje kostnad.
Det konstaterar Dot Gade Kulovuori, som -sedan drygt tre år är vd för Skavsta flygplats, när hon -håller upp dörren som skiljer den skinande nybyggda terminalen från de luggslitna kontors-ytorna.
– Kontoret är från 40-talet, men helt ok. Det ger fel signaler att renovera i onödan när vi sparar på allt annat, säger hon och slår sig ned i en fåtölj.
Kontoret domineras av en enorm modell av ett Ryanairplan. Så är det också tack vare flyg-bolaget som Skavsta har fått ett enormt uppsving, från
325 000 passagerare till 1,34 miljoner på ett par år.
– Att Skavsta blev nordisk bas för Ryanair -vintern 2003 är det största som hänt under min tid här. Vi gick från 900 dagliga passagerare till 4 000 över en natt.
Då hade Skavsta i flera år konkurrerat med ett 15-tal europeiska flygplatser om att bli bas. Även Västerås var med i slutstriden.
– Priset var nog avgörande, tror Dot.
Trots att Ryanair är kända som tuffa förhandlare får de enligt Dot inte bättre priser än andra flyg-bolag i relation till volymerna.
– Vi diskuterar alltid pris med Ryanair, om allt. Men ett flygbolag med samma volymer och service skulle få samma pris. Det handlar om att kunna se alla i ögonen.
Flygplatsen hade bara nio veckor att ställa -i -ord— ning verksamheten efter beslutet, att ny–anställda, köpa utrustning och ordna parkeringsplatser. Ett 1200 kvadratmeter stort tält blev provisorisk terminal i väntan på nybygget för 120 miljoner.
– Vi lyckades för att alla ställde upp. Kommunen, byggherren, Flygbussarna, ägarna. Vår framgångsfaktor är att så många älskar flygplatsen.
SKAVSTA HAR LÄNGE FUNNITS även i Dots hjärta. På tre år gjorde hon en kometkarriär, från marknads-assistent och marknadschef till vd – utan att egentligen fråga efter det.
– Jag förstår inte riktigt varför. När jag fick -frågan år 2000 hade jag inga ambitioner att bli vd.
Ett år senare kunde Dot inte tacka nej. Beslutet innebar både ångest och en härlig ”wowkänsla”.Och hon fick en riktig rivstart. När Dot arbetat fem dagar inträffade terrordåden i New York. Strax därpå meddelades att pb Air, som skulle flyga -charter från Skavsta, gick i konkurs.
– Då sa jag: Klarar vi den här hösten så klarar vi det mesta. Men lågprisbolagen sänkte priserna så att folk flög ändå. Det blev bara en liten dipp.
När Dot visar runt på flygplatsen slänger hon några ord med tjejen i restaurangkassan, hejar på säkerhetspersonalen och småpratar med elektrikern som reparerar dörren. Att förmågan att skapa relationer sägs vara hennes främsta egenskap i -jobbet ter sig ganska naturligt.
– Hon håller hårt i plånboken och tar tuffa beslut. Ändå får hon personalen med sig, säger en branschexpert.
Dot berättar att Staffan Dopping sagt att hon har en manhaftig sida för att hon har lätt att fatta beslut,
– Jag gillar raka puckar, säger hon och gestikulerar ivrigt med händerna som pryds av grön-skimrande naglar som perfekt matchar kläderna och de högklackade skorna. Framtoningen är allt annat än manhaftig.
Branschkännare menar att en utmaning för Skavstas vd är toppstyrningen från ägarna, tbi, som nyligen köpts upp av spanska acdl. Men Dot konstaterar raskt: Gillar man inte att ägarna bryr sig ska man inte arbeta i ett utländskt -företag.
– Ägarna ska självklart lägga sig i om de inves-terat 700 miljoner i en flygplats som går med förlust. De blandar sig inte i det dagliga men sköter till exempel större avtal med Ryanair.
Ett lågvattenmärke för Dot var uppsägningen av 23 personer förra året, ett år efter att 54 personer nyanställts.
– Tillväxten hade varit så superhäftig. Vi hade ingen erfarenhet av det så vi drog på oss för stora kostnader.
Ledningens stora utmaning inför framtiden är att skapa lönsamhet genom att gasa och bromsa samtidigt. Trots upprepade passagerarrekord har förlusterna duggat lika tätt. Rörelseresultatet för april 2003 – mars 2004 blev minus 40,1 miljoner. Under första halvåret därefter minskade förlusten till 6,6 miljoner.
– Nu är vi närmast anorektiska på vissa bitar och för feta på andra. Ibland säljer fem personer flygbussbiljetter fast det går att ha en automat. Vi tittar på kostnadsbesparande system som hydrauliska bagageband och incheckningsautomater.
FÖR LEDNINGEN HAR de senaste två åren mest handlat om att hålla näsan över vattenytan. När Dot slutade som marknadschef ersattes inte tjänsten. Men att Dot är skulle vara arbetsnarkoman slår hon bort.
– De som säger så har bara träffat mig på -jobbet. På fritiden släpper jag flygplatsen. När jag fick -cancer för några år sedan fick jag mig en tanke-ställare. Även som frisk är jag bättre på att -prioritera.
För att ha kontroll över arbetsbördan skriver Dot upp varenda timme. Snittet per vecka är 47 timmar. Men får hon viss avlastning. En marknads- och kommersiellt ansvarig ska anställas för att lyfta intäkterna för de kommersiella ytorna.
– Tidigare om åren har vi inte tjänat så mycket på restauranger och butiker, utan varit glada att folk velat vara här. Nu är vi så stora att vi bör dra in pengar på det. I vår nisch, lågprisflyg, är det viktigt för lönsamheten.
I planerna finns också ett lågprishotell. I dagsläget sover det folk på flygplatsen varje natt för vidare färd till andra destinationer.
DOT SER POSITIVT på framtiden. Ryanair startar fyra nya linjer under våren och prognosen är 3 -miljoner passagerare från Skavsta inom fem år. Det ungerska lågprisbolaget Wizz Air startar linjer till Warszawa och Gdansk i mars. Förhandlingar med Swefly om Asientrafik pågår. Finnair öppnar sommar-trafik Helsingfors-Skavsta-Boston,
– År 2010 tror jag att vi är uppe i 5 miljoner -passagererare, har fått in charter- och inrikesflyg. Och att få in sas hoppas man ju alltid på.
Men att syssla med lågprisbolag är inte bara en dans på rosor. Under åren har bolag som Goodjet, pb Air och nu nyligen Air Polonia kommit och gått.
Vad händer om Ryanair tvärvänder och lämnar Skavsta?
– Vi har ett långt avtal med Ryanair. men det finns ju inga garantier här i världen. Men de har satsat så mycket här att det inte är något troligt -scenario. Annars kommer andra in och plockar linjer som redan är upparbetade.
fakta Namn: Dot Gade -Kulovouri Ålder: 48 Familj: Man, dotter 25 år, bonusdotter, bonusbarnbarn Ursprung: -Danmark. Vid 30 års ålder tog kärleken henne till Sverige. Bor: Nyköping Utbildning: Real-skola, 1-årig Handelsskola, sekreterarkurs i Syd-afrika, 6-årig kvälls-utbildning i marknadsföring (merkonom). Karriär: Sekreterare och koordinator på Danish Turnkey Dairies 78-86, marknads-assistent Nyköping CEWE Instrument 87-95, informatör- och marknadsassistent Busslink 95-98, marknadsassistent på Skavsta flygplats 98-99, marknadschef Skavsta flygplats 99-01, vd Skavsta flygplats 2001- Hobby: Hand-arbete, sy kläder, läsa, köra motor-cykel (en egen Honda Goldwing 1500 kubik). Läser: Levande Bränd av Souad Souad. Bästa resmål: Thailand, planerar att åka dit nästa år. Okänd sida: Är alldeles för öppen så det finns inte så många dolda sidor. Är lite lat när det gäller att röra sig. Dröm: Har inte så mycket drömmar. Är praktiskt lagd – vill jag något gör jag det.
dot gade kulovouri om …

Debatten om Ryan-airs personalpolitik:
– Ryanair flyger säkert och billigt och håller sig till de regler som finns där de är regi-strerade. Då kan vi inte lägga oss i hur de jobbar.
Om Ryanairs vd Michael O´Leary:
– Han är inte klok. Fast på ett positivt sätt. Han är en fantastisk affärsman som räddat Ryanair.
Om Ryanairs omdiskuterade reklamavtal med Nyköpings kommun på 55 miljoner:
– Kommunen gjorde helt rätt. De får så mycket reklam för -pengarna som de inte annars skulle fått. Även inrikes på grund av mediadebatten kring avtalet.
Om att arbeta på en flygplats:
– Det är lite av en löneförmån att få inandas flygbränsle och att få vara på en flygplats. Jag får nästan abstinens-besvär på semestern.

Kommentarer är stängda.