Annons:

Krisdrabbade USA-bolag satsar på prissänkningar

De amerikanska flygbolagen gjorde dryga förluster i fjol och många av dem kämpar för att överleva. Trots detta satsar bolag som Delta, United Airlines och US Airways på stora prissänkningskampanjer, vilket tvingar andra bolag att ta efter.

Delta Air Lines räknar med en stor nettoförlust i år och att kontantflödet inte kommer att täcka alla likviditetsbehov för perioden. I fjol klarade sig bolaget nätt och jämt från att bli konkursmässigt, och redovisade en förlust på 2,2 miljarder bara för fjärde kvartalet. United Airlines och US Airways klarar sig tack vare kreditgivares skydd, skriver Financial Times.
Mitt i dessa problem satsar Delta på rejäla prissänkningar, främst på affärsresor. Förhoppningen är att en höjning i kabinfaktorn på sikt kommer att kompensera för förlusterna från prissänkningen. En matchning av Deltas pris väntas sänka Continental Airlines intäkter med 25 procent mer än tidigare beräknat. Totalt blir effekten ett bortfall på 200 miljoner dollar, uppger Airwise.
Amerikanska Travelocity uppger att över 47 000 prissänkningar registrerats från flygbolag som US Airlines, United, US Airways och Northwest den sista tiden, vilket innebär den mest utbredda prissänkningen på länge. Experter inom industrin ifrågasätter hur förståndig denna strategi är i ett läge då de flesta bolag saknar kontanta medel.
”Flygbolagen fortsätter bara att begå ekonomiskt självmord,” har Henry Harteveldt, vice ordförande och resespecialist för Forrester Research, sagt till the Tribune. Det skriver Travelmole.com.

Kommentarer är stängda.