Annons:

ERA tar strid mot felaktig passagerarinformation

EU-kommissionen anklagas för att ge flygpassagerare och media felaktig och missledande information om de nya passagerarrättigheter som trätt i kraft.

Enligt European Regions Airline Association, som lagt in ett klagomål till EU-kommissionens ombudsman i ärendet, innehåller posters, informationsblad, videos, media och webbsidor från Kommissionen felaktig information om kompensation vid försenade eller inställda plan, och informationen skadar flygbolagen.
”Informationen kan tydas till att passagerare har rätt till kompensation vid försenat flyg när så inte är fallet,” säger ERA:s taleskvinna Leslie Shepherd till ATWOnline. ”Det kan bara betalas ut när ett flyg försenats under särskilda omständigheter. Passagerare går omkring med dessa informationsblad och de är felaktiga. Det skapar bara förvirring och onödiga konflikter,” menar hon.
Passagerare får också veta att de är berättigade till ersättning om de inte informerats i förväg om att deras plan ställts in. Detta stämmer dock inte om de istället erbjuds ett alternativt plan med en avgångstid nära det plan de skulle ha flugit med.
”Vi har gett våra medlemmar information om vad som är inkorrekt och vad lagen i själva verket säger. Men det är väldigt svårt när man konfronteras med en passagerare som fått denna tryckta broschyr; Vem ska de tro?” säger Shepherd.
ERA kräver, i ett starkt formulerat uttalande, att Kommissionen tar tillbaka sitt material och ber flygbolagen om ursäkt, skriver ATWOnline. Såväl ERA som IATA försöker också få de nya reglerna upphävda.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024